Servisní knížka

15. 9. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Pokud má auto servisní knížku, jeho cena na trhu ojetin roste. Je to vlastně dokument, který potvrzuje, že tehdy a tehdy byl udělán ten a ten servis. Nebo ne?

Servisní knížka - co to je a k čemu slouží?

K čemu je dobrá servisní knížka?

V první řadě servisní knížka slouží především pro to, aby měl majitel auta přehled a také k tomu, aby nepřišel o záruku na auto. Ta je totiž podmíněna správnou údržbou, zahrnující předepsané úkony, při určitém kilometrovém nájezdu, eventuálně třeba po uplynutí určité doby. Třeba u oleje je to nejčastěji 15 tisíc kilometrů, nebo jeden rok, u rozvodů je to třeba 80 tisíc kilometrů nebo 6 let a podobně. 

Majitel tak má v ruce důkaz, že vše bylo provedeno včas a zároveň má přehled. Při prodeji auta je servisní knížka velmi cenným dokumentem s autem svázaným. Záruka může být díky tomu převedena na nového majitele (pokud auto je stále v záruce), ale je to potvrzení, že výměny olejů, kapalin, rozvodů, svíček a dalších věcí opravdu probíhaly. Zkrátka - je možné zjistit, jak dobře byl vůz udržován a co přesně se kdy provedlo. Jelikož se tam zaznamenávají veškeré servisní úkony, často jsou tam i rozsáhlejší záznamy z oprav po nehodách a ťukancích. Stává se ale, že právě nehody tam uvedeny nebývají, protože to není tak úplně v zájmu majitele, který chce samozřejmě v budoucnu auto co nejvýhodněji prodat.

Jak poznat falešnou servisní knížku?

Jelikož je auto se servisní knihou cennější než bez ní, tak se samozřejmě najdou různí vyčůránci, kteří si ji umí opatřit a vyplnit sami. Údajně polovina až dvě třetiny servisních knížek u ojetin v ČR je falešných nebo realitě neodpovídajících. Jak to poznat?

  • Servisní knížka by měla být správně vyplněná - záznamy musejí být vyplněné, musí tam být napsáno, co se kdy dělalo, u každého záznamu musí být podpis technika a razítko.
  • Chronologie záznamů - vše musí jít nějak logicky a chronologicky za sebou. Není možné, aby první záznam byl při nájezdu 50 tisíc, stejně tak je podezřelé, když jsou tam větší časové prodlevy. Srovnejte si servisní knížku s techničákem, kde by měli být uvedeni předchozí majitelé. Není úplně běžné, že někdo dva roky jezdí každý den stovky kilometrů a pak ze dne na den dalších pět let auto sotva vytáhne z garáže. Stát se to může, ale většinou s novým majitelem.
  • Detaily - je servisní knížka jako nová? To je divné! Stejně tak pokud je sedm let starý záznam stejnou tužkou, jako ten dva měsíce starý. Podezřelé je také neměnný styl písma - je velmi nepravděpodobné, že by do knížky psal vždycky jeden a ten stejný automechanik. Jsou v servisní knížce vložené nějaké lístečky a faktury? Prostudujte si je! Je autoservis, který knížku vyplňoval, ze stejného města, jako majitel? Pokud je z druhého konce republiky, tak tu něco smrdí...
  • Pátrejte - nebojte se zavolat na telefonní číslo uvedené na razítku a doptat se na konkrétní VIN číslo auta. Třeba se dozvíte, že majitele dobře znají, ale taky je možné, že daný autoservis ani neexistuje. A jedna finta, kterou mi poradil ostřílený obchodník - zkuste si před prodávajícím servisní knížku vyfotit. Nějakou náhodnou stránku s vyplněnými servisními úkony a řekněte u toho, že si jen chcete něco ověřit. Jestli bude prodejce protestovat a nedovolí vám to, je to krajně podezřelé. Vždyť pokud vše sedí, tak nemá důvod.

Nevěřte ani velkým autobazarům

Jestli se domníváte, že jediný, kdo falšuje servisní knížky, je špatnou češtinou mluvící snědý mladík neurčitého původu, který má na černo autobazar v bývalém JZD, tak jste na omylu. Těchto praktik se nebojí ani velké a "vyhlášené" autobazary. Tam mají hodně promakané prodejní strategie, nechají vás pěkně vydusit a po čtyřhodinovém čekání na to, až vám auto "připraví k prodeji", vám bude nějaká servisní knížka naprosto ukradená. Proto si ji nechejte ideálně poslat předem k prostudování. Slušný prodejce oskenovanou servisku rád poskytne, podvodník se bude ohánět ochranou osobních údajů (což je mimochodem v případě servisky naprostá blbost).

Zdroj médií: Depositphotos
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články