Blíží se termín, kdy bude muset velká část nákladních vozidel v EU projít výměnou tachografů. Co to obnáší?
Výměna tachografu – co vše to obnáší?
Články na téma výměna tachografů:
- Nevýhody výměny tachografů
- Tachografy a jejich výměny – proč to nenechat na poslední chvíli
- Co obnáší výměna tachografu - právě čtete
- Tachografy – dopravní firmy jsou zatím v klidu
- Tachografy – k čemu slouží a proč se budou měnit? - již brzy
Autodopravci by měli zpozornět. Blíží se totiž doba, kdy starší auta budou muset být vybavena povinně digitálními tachografy nové generace, označované jako 2.0. Někdy se těmto tachografům říká také smart tachografy, případně tachografy G2V2. Nechme však názvosloví, důležitější jsou tvrdá fakta!
Do kdy je potřeba výměnu tachografu provést?
Na základě toho, jakou má vůz generaci tachografu aktuálně namontovanou, se liší i doba, do kdy je potřeba tachograf vyměnit. Vždy se však mění za nejnovější, tedy G2V2.
Také čtěte
- Výměnu není třeba řešit u aut vyrobených od 21. srpna 2023. Ta jsou standardně vybavena tachografy G2V2.
- Do konce roku 2024 musí dojít k náhradě analogových a digitálních tachografů první generace.
- Do 19. srpna 2025 musí být všechna vozidla, která mají povinnost mít tachograf, vybavena nejnovější generací, tedy G2V2. Pokud nebudou, nemají na silnici co dělat a hrozí jim skutečně velmi vysoká pokuta.
Co obnáší výměna tachografu?
Není to tak, že se vymění jenom „krabička“, je to daleko komplexnější proces. Mění se prakticky vše, co s tachografem nějakým způsobem souvisí. Demontuje se starý tachograf, demontují se čidla, vyndají se kabelové svazky a nahradí se novými. Poté se musejí namontovat čidla nová a nové elektronika tachografu. Ve finále je nutné tachograf ještě zkalibrovat.
Firem, které výměny provádějí, není mnoho. Jistý je fakt, že kompletní výměna zabere zhruba čtyři až osm hodin času, pokud jde vše bez problémů. Tedy jeden technik zvládne za směnu v ideálním případě dvě výměny. Na to, že výměnou musí do konce letošního roku projít v rámci celé Evropy několik set tisíc aut, se zatím nic moc neděje. S blížícím se koncem roku však začne situace houstnout, volných termínů se nebude dostávat a už teď je prakticky jisté, že všichni rozhodně výměnu stihnout nemohou.
Co přinese výměna dopravcům?
Pro majitele nákladního auta nebo tahače vybaveného tachografem znamená výměna především náklady. Vychází to na zhruba 30 tisíc korun s tím, že přínos je prakticky nulový. Ano, nebude nutné zastavovat za hranicemi a přepínat zemi ručně, ale tím výčet pozitiv bohužel končí.
Zdroj médií: Depositphotos.
Odborné informace o tachografech poskytl partner
Jsme autorizovaným servisem SCHMITZ CARGOBULL z Chebu. Náš servis se o vás kompletně postará bez ohledu na to, zda vlastníte jedno vozidlo nebo disponujete rozsáhlým vozovým parkem.