Záměna pohonných hmot může znamenat velký problém

2. 4. 2020 4 min. čtení Tipy a rady

Dnes už není tak těžké vlastnit automobil jako před 20 lety, kdy auto bylo spíše vzácnější komoditou a vlastnit ho mohli zejména bohatší lidé. Často můžete v rodinách zaznamenat i více jak jedno auto. Ostatně některé firmy poskytují zaměstnancům firemní vůz i po osobní účely.

Každé auto v domácnosti může mít jinou motorizaci, a tak může snadno vzniknout problém. Nevědomky natankujete do vozu palivo, které tam ale nepatří. Pokud si při tankování nejste jistí, jaké palivo do vozu opravdu patří, pak není nic jednoduššího, než se podívat do malého technického průkazu. Ten vás vždy zachrání. Dnes už totiž od sebe oba motory nejdou při nastartování rozeznat tak snadno jako kdysi. Další co by vám mohlo pomoci, je štítek, který se nachází na vnitřní straně víčka od palivové nádrže (mají ho tam i starší vozy).

Na úvod by bylo vhodné si připomenout, jak jednotlivé motory pracují. Benzínový motor - zážehový - pracuje se směsí vzduchu a vhodného paliva. Následně se zažehne svíčka. Benzín je těkavý a nemastný. Za to dieselový motor - vznětový - nasává vzduch, který stlačuje a tím ho ohřívá. Následně se vstříknutím nafty dojde ke vznícení. Pro správnou funkci je třeba velkého tlaku a také hlavní vlastnosti nafty, tedy mastnoty.

Benzín za naftu

Každý měsíc asistenční služby obdrží více jak 40 telefonátů s žádostí o pomoc. Zajímavostí je, že průměr plnícího hrdla benzínových motorů je menší než u dieselů - to samé platí o velikosti plnící pistole. Z logického hlediska se tak může zdát, že by tato zaměna paliva měla být nereálná, přesto se tak děje. Avšak existují čerpací stanice, které mají v rámci úspory všechny pistole stejně široké.

Co se tedy stane s benzínovým motorem, když se do něj dostane nesprávně nafta? Je to jednoduché. Na rozdíl od benzínu je nafta mastná. Následuje tedy zalepení svíček a také se může poničit katalyzátor. Pokud se tedy stane, že tankujete do benzínového motoru naftu, bylo by vhodné si toho všimnout včas. Pokud množství nafty bude do pěti litrů, pak se nemusíte ničeho bát. Stačí, když dotankujete plnou nádrž už benzínem. Avšak pozor na to, když máte auto v záruce. Pokud se vyskytne problém, vše byste si museli následně hradit z vlastní kapsy.

V opačném případě, kdy si problému nevšimnete včas, vás čeká návštěva autoservisu. Odmaštění svíček a vyčištění vstřikovačů vás vyjde zhruba na tří tisíce. Jestliže nebudete mít štěstí a při jízdě se vám poškodí katalyzátor, pak se výsledné náklady za opravu mohou vyšplhat až do několika tisíc korun. Je tedy vhodné problém řešit hned, nikoli jej nechat na později.

Naftu za benzín

Mnohem častější problém. Navíc se můžete setkat s tím, že někteří motoristé používají v zimě při tankování malé množství benzínu, aby jim v tuhé zimě nafta nezamrzávala. Poznat to správné množství je věda. Navíc, tato finta se funguje spíše u starších vozů. Moderní automobily s dieselovými motory jsou na tuto praktiku příliš háklivé a přítomnost benzínu jim spíše uškodí.

Pokud zaměníte naftu za benzín, je to velký problém. Jak už bylo řečeno, benzín postrádá mazivou vlastnost. Ta je ale nezbytná pro správnou funkci vznětového motoru. Pokud se tedy do dieselu dostane větší množství benzínu - dochází k poškození vstřikovacího čerpadla a rotačních vysokotlakých systémů. Pozor na vozy s filtrem pevných částic, zde může dojít dokonce až ke vznícení celého motoru. Oprava v autoservisu se může klidně vyšplhat na deseti tisíce korun, a to i přes fakt, že vlastníte starší vůz.

Co tedy dělat? Jestliže problém zjistíte hned, v žádném případě auto nestartujte. Raději zavolejte svou asistenční službu nebo někoho, kdo vám auto odtáhne a přepraví do servisu. Zde vám z vozu vyčerpají benzín a také vyčistí nádrž. Počítejte s tím, že vás to vyjde na nějakou tisícovku.

Zdroj médií: Pixabay

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?