PRÁCE 🧰

Příprava auta na cestu do Chorvatska: 7 věcí, které zkontrolovat

14. 6. 2023 4 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady Rádce motoristy Cesta do Chorvatska Příprava na cestu

Abyste v pořádku dorazili do místa dovolené, je dobré mít auto v pořádku. Co všechno zkontrolovat před odjezdem a na co nezapomenout?

Jak připravit auto na cestu do Chorvatska

Předně – kontrolu některých věcí není dobré nechávat na den před odjezdem. Když například večer zjistíte, že vám teče chladič a ráno musíte vyjet, je to trochu pozdě a v takovém případě je lepší si někde půjčit jiné auto, než riskovat, že zpátky domů už po vlastní ose dojet nezvládnete a budete potřebovat drahý odtah.

Pneumatiky

Jedna z těch opravdu důležitých věcí. Když se pokazí motor nebo převodovka, není to tak nebezpečné, jako když za jízdy praskne plášť. Pneumatiky by měly být natlakované na správný tlak. Ten se většinou liší pro auto obsazené řidičem a pak po plně naložený vůz. Na dovolenou doporučujeme spíše tu horní hranici, sníží opotřebení a pomůže to i spotřebě. Samozřejmě řešte také dezén, který musí být minimálně 1,6 milimetru hluboký. Jestliže se pláště této hodnotě už přibližují, nebo jí dokonce dosáhly, je lepší před dovolenou přezout.

Kalkulačka nákladů na cestu ČR Chorvatsko  🇭🇷

l/100km
litrů
Prosím vyberte trasu a další parametry pro kalkulaci cestovních nákladů.

Brzdy

Krom destiček a kotoučů řešte i brzdovou kapalinu. Prudké klesání ji umí ohřát na vysokou teplotu a pakliže je v ní voda, pak se z ní stane pára. A problém s párou je ten, že se dá velmi snadno stlačit. Při brzdění se tedy nejprve musí stlačit pára a až poté se dočkáte nějaké odezvy v podobě zpomalení. Na brzdových destičkách musí být dostatek materiálu, to samé platí i pro kotouče.

Buďte nachystaní na 100 %: V článku popisujeme, jak připravit auto na cestu do Chorvatska. Připravte také sami sebe na svoji cestu a sjednejte si cestovní pojištění. Se samotným výběrem vhodného cestovka vám pomůže chytrá online kalkulačka.

  Nejvýhodnější cestovní pojištění do Chorvatska

Motorový olej

Pakliže vám chybí třeba tři tisíce kilometrů do výměny, uděláte lépe, když mazivo vyměníte před cestou. Jinak rozhodně zkontrolujte jeho množství a případně dolijte. Neděste se ničeho, jestliže bude olej černý – znamená to, že funguje a čistí motor. Kdyby i třeba po patnácti tisících kilometrech měl stále zlatavou barvu a nebyly v něm nečistoty, nebylo by to normální. Zároveň si klidně přičichněte, u benzínového motoru možná ucítíte benzín – v takovém případě je dobré zkrátit interval výměny na 10 tisíc kilometrů, nebo dokonce i méně. Dlouhodobé ředění maziva palivem ničemu neprospívá. Na cestu si samozřejmě minimálně litr oleje vezměte.

Chladicí kapalina

Nahlédnout do nádobky chladicí kapaliny se hodí z vícero důvodů. Jednak podle množství zjistíte, jestli vám někudy nemizí a pak také podle mastné skvrny na její hladině můžete poznat, že se vám do ní někudy dostává olej. Nejčastěji to bývá přes prasklé těsnění pod hlavou. Pokud je úroveň kapaliny nízká, dolijte ji a raději si vezměte pár litrů destilky s sebou a cestou opět kontrolujte.

Kapalina do ostřikovačů

Když vám tahle kapalina dojde, bývá to dost drahé. Na čerpacích stanicích stojí někdy dost neuvěřitelné částky, proto ji raději dolijte do plna. Kdo má ve zvyku čistit přední sklo častěji, může si klidně vzít jedno balení s sebou, většina aut však má dostatečně velkou nádržku, která by trasu tam a zpět měla pokrýt bez problémů.

Klimatizace

Cestovat v létě autem bez klimatizace bylo dříve běžné, dnes už je standardem si pustit klimatizaci, aby se člověk cestou neustále nepotil. Máte klimatizaci plně funkční? Drží správně teplotu? Chladí vzduch jak má? Nezaplní se vzduch v autě nepříjemným zápachem ve chvíli, kdy ji pustíte? Raději to vše zkontrolujte, ať se nedočkáte nepříjemného překvapení. Vyčištění klimatizace není drahé, stejně tak doplnění chladicího média.

Kalkulačka cesty do Chorvatska

Koukněte i pod auto

Podvozek bývá u novějších vozidel zakrytovaný prakticky celý. U starších jsou plasty většinou pod motorem. Může se stát, že takový kryt ne úplně dobře drží na svém místě – většinou je to kvůli tomu, že plastové zajišťovací prvky se při servisu buď poztrácejí, nebo zničí. Odstávající kryt narušuje optimální proudění vzduchu pod autem, což se projeví na spotřebě paliva. Proto raději před cestou mrkněte i pod auto, jestli je tam všechno v pořádku.

Jak jste na tom vy? Co na autě před cestou kontrolujete a na co nikdy nezapomenete? Dejte nám vědět v komentářích pod článkem!

Na co nezapomenout: Na cestu do zahraničí přihoďte i připojištění, které vás ochrání před nepříjemnými riziky, jež vás mohou překvapit (např. porucha, vandalismus, krádež apod.). Připojistit se můžete v rámci cestovka, případně se vyplatí sjednat krátkodobé havarijní pojištění.

  Online kalkulačka havarijního pojištění

Zdroj info: whatcar, kwik-fit.
Zdroj médií: Depositphotos.
Zdenal, 19. 6. 2023 9:37
Do ostřikovačů můžu v létě nalít vodu.

Podobné články