Legendární automobily éry 70. let

17. 11. 2021 5 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Sedmdesátá léta byla po všech stránkách zajímavá. Pokračovala studená válka i lety do vesmíru, ostatně poslední člověk na Měsíci stanul v roce 1972. Do historie se zapsali politici jako Nixon nebo Margaret Thatcher a rozvíjela se samozřejmě i technika, automobily nevyjímaje.

Legendární automobily éry 70. let

Začátek sedmdesátek poznamenala ropná krize, která si vynutila menší a efektivnější spalovací motory, ale i skromnější půdorysné rozměry samotných vozidel. Svůj obří neúspěch si prožily elektromobily, tehdy ještě skutečně nedávaly absolutně žádný smysl. V Americe se do interiérů začalo ve velkém montovat dřevěné obložení, v Evropě vznikly některé legendy, které se v několikáté iteraci vyrábí do dnes. No a Japonsko si v té době začalo budovat pověst producenta dostupných, ale spolehlivých aut, která dřív zreznou na prach, než by přestala mechanicky fungovat.

Evropa

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf

Jestli něco Němci uměli, tak to byla nudná ale doslova "lidová" auta. Jedničkou byl v téhle disciplíně Volkswagen, který v roce 1974 přišel s modelem Golf. Jeho úkol byl jednoduchý - nahradit Brouka, jehož původ má kořeny v druhoválečných letech. Pro Volkswagen to zároveň byl takový "přechodový model". Z koncepce pohonu zadních kol tamtéž umístěným vzduchem chlazeným motorem se přešlo na pohon předních kol s motorem před přední nápravou a vodou chlazeným. A legenda byla na světě!

Mercedes-Benz S-Class

Mercedes-Benz S-Class

Fanoušci značky mi doufám odpustí drobný prohřešek - jasně, W116 byla spíš pokračovatelem linie full-size luxusních sedanů, nicméně rok 1972 byl prvním, kdy Mercedes-Benz přišel s označením "S-Class". Designově to však bylo odpoutání od předchůdců a dramatický skok dopředu. Ale byla tu i další prvenství - automobilka například poprvé použila hydropneumatické odpružení. A obecně jste si tehdy asi nemohli z běžné produkce dopřát nic luxusnějšího. Trvanlivost těchto aut je neuvěřitelná a spoustu těch, která nestačila sežrat koroze, jezdí v afrických zemích jako taxíky do dnes.

USA

AMC Gremlin

AMC Gremlin

Jestli je nějaké auto, které je neprávem opomíjené, tak rozhodně Gremlin. Snad každý, kdo ho viděl, ho zná. Ale málokdo zná jeho zajímavou historii. S tou se to má tak, že šéfdesignér Dick Teague a designér Bob Nixon se při jednom letu dohadovali nad možností, že by AMC (American Motors Corporation) dělala kompaktní auto. Dick Teague tehdy navrhl vzít již existující model Javelin a useknout mu zadek. Následně svou představu nakreslil na nejbližší dostupný papír, kterým byl nepřekvapivě sáček na zvracení, který má v letadle každý pasažér před sebou. Z papírového pytlíku se postupně auto dostalo až do výroby a s ohledem na jeho roztomilo-podivnou podobu není divu, že dostalo název Gremlin. Mezi znalci a sběrateli jde dnes o ceněný artikl, který stojí neprávem tak trochu stranou ostatních legendárních amerik.

Ford Fiesta

Ford Fiesta

Ano, je to tak! Fiesta má skutečně původ hluboko v minulém století, konkrétně v roce 1976. Vývoj však Henry Ford II. schválil v roce 1972 a opět to bylo tak trochu zajímavé. Už zhruba o deset let dříve se totiž ve Fordu hodně mluvilo o tom, že by bylo dobré postavit konkurenta slavného MINI. Z plánů sešlo, ale téma bylo opět na stole s vrcholící ropnou krizí, což byly vlastně zlaté časy pro malá auta s nízkou spotřebou. Vznikla tak Fiesta, jejíž status legendy dokazuje fakt, že se v portfoliu automobilky nachází i dnes.

Japonsko

Honda Civic

Honda Civic

Jak už bylo uvedeno na začátku - sedmdesátky znamenaly pro Japonsko obrovský skok dopředu. Druhá světová válka byla daleká minulost a země vycházejícího slunce se začala ukazovat jako technologicky vyspělý partner západu. Prvně to byly motocykly a posléze přišla i auta, která se pověsti nesmrtelné techniky nezbavila do dnes. Civic byl vlastně pro Hondu prvním plnohodnotným autem, před tím dělala značka jen pokusy s kei cars (tahle malá vozítka jsou nesmírně zajímavou kategorií, kterou bohužel mimo Japonsko moc vidět není), aby následně vytvořila model hodný distribuce do celého světa.

Zatímco v Evropě a USA byl Civic spíše takovým "entry" modelem, v domácích poměrech bylo jeho vlastnictví prestižní záležitostí. Nemyslete si ale, že za tím stály jen finanční důvody - celý tamní trh s automobily byl a je od zbytku světa dost odlišný. Civic a jeho úspěch každopádně přesvědčil i ostatní japonské výrobce, že produkce vozů této kategorie má smysl, což následně otevřelo dveře pro export i dalším podobným modelům.

Suzuki Jimny

Suzuki Jimny

Dnes těžce nedostatkové Jimny (kvůli emisím) je koncepčně původem auto z roku 1970. Prapůvod je ale v evropském Steyr-Puch Haflingeru, který si automobilka v polovině šedesátých let pořídila, aby její konstruktéři pomocí reverzního inženýringu prostudovali, jak agilní německá čtyřkolka funguje a poznatky pak uplatnili při vývoji kei car čtyřkolky.

Steyr-Puch Haflinger

Roku 1968 pak Suzuki koupila krachující japonskou automobilku Hope Motor Company, která měla hotový vůz HopeStar ON360. Ten v Suzuki vzali, předělali karoserii, vyměnili motor Mitsubishi za svůj vlastní (vzduchem chlazený o obsahu 359 ccm) a dali tak vzniknout modelu LJ10 Jimny. S typickou japonskou skromností samozřejmě netušili, co stvořili za hvězdu. Během prvního roku se na domácím trhu stalo auto nejprodávanější čtyřkolkou a velmi brzy si v Suzuki spočítali, že pro uspokojení poptávky bude muset Jimny dostat svou vlastní výrobní linku. A to byl jenom začátek! Později se malý teréňáček dostal do světa, kde se brzy stal oblíbeným pro své skromné rozměry a skvělou průchodnost terénem.

Zdroj médií: Depositphotos, wheelsage.org, wallpaperflare.com.

Podobné články