Proč se nachází víčko palivové nádrže u každého auta na jiné straně

16. 2. 2021 6 min. čtení Tipy a rady

Jednou vpravo, podruhé vlevo, jak je možné, že se u některých aut nachází víčko od nádrže na opačné straně, než jste zvyklí u svého vozu? Tuto záhadu dnes rozlouskneme!

Strana víka palivové nádrže

Kdo čekal, že na to bude jednoznačná odpověď, se bohužel nedočká. Proč je víčko jednou tam a podruhé zase jinde, má totiž hned několik vysvětlení. Ostatně tankování paliva se stalo už tak nějak standardní věcí každého řidiče, ale schválně kolikrát jste dojeli ke stojanu a z hlubin duše přemýšleli, na které straně je to vaše víčko, přestože jste tento proces dělali už nesčetněkrát?

K jakému stojanu jet?

Až si zase nebudete moci vzpomenout, stačí se podívat na symbol tankování na přístrojovém štítu, kde u tohoto symbolu uvidíte šipku - buď směřuje doprava nebo doleva, ale pozor v některých autech, jako třeba u Clia v našem nedávném testu, tato šipka chyběla zcela, to je pak trochu zrádná situace.

Nakupte aditiva do benzínu a nafty

Možné vysvětlení stran

Tak, teď už víme, kde se naše víčko od nádrže nachází, ale proč je to tedy na každém autě jinde? Dalo by se odpovědět čistě pragmaticky tím, že v některých zemích se také jezdí na jiné straně silnice. A to má k našemu vysvětlení celkem blízko. Ale většinou o poloze víčka rozhoduje koncový zákazník, nebo spíše země, do které auto míří. Ačkoli nutno podotknout, že například v Británii nebo Japonsku, kde se jezdí vlevo, je nádrž na stejné straně jako je řidič - tak aby to měli k tankování nejblíž. Stejně tak, pokud k otevření víka potřebujete tlačítko na otevření (které se nachází ve spodní části vedle volantu), z 95 % bude víko na té straně, kde řidič sahá po tlačítku - je nelogické, aby se táhlo napříč autem na druhou stranu. Ale výjimky existují!

Své do toho mluví i benzínky, které svým způsobem tlačí na výrobce, aby umisťovali hrdlo nádrže na obě strany (u některých aut nalevo, u jiných napravo) a tím snížili vytíženost čerpacích stanic. Navíc tím, když přijdou do země auta z dovozu, nemusí se automobilka starat o to, kde je ústí a odpadne ji jedna starost, když palivové stojany mají tankovací pistole z obou stran. Kdyby totiž všechna auta měla nádrž jen na jedné straně, pak by se tvořily velké fronty a druhostranné stojany by zůstaly bez využití, takto se auta rozprostřou tam, kde je volno a je po problému.

Odpovědí na otázku může být ještě jedna, a to ta, že o tom rozhoduje jednoduše postavení jednotlivých součástek a komponentů auta. Něco jako tetris pro inženýry. Prostě celé auto sestavit tak, aby vše pasovalo na své místo a nikde nic nepřekáželo, podle toho se také vloží prostor pro nádrž a tím se rozhodne i o jejím ústí ven - tedy poloze víčka.

Kdo by to jen řekl, že tak triviální otázka může mít tolik odpovědí. Nicméně, to, kde se nachází víko, asi nebude úplně rozhodovat o tom, jestli si auto koupíte nebo ne. Ale přeci jen ti "pravovíkaři" mají výhodu minimálně v Čechách. Například v krizové situaci, kdy jim dojde benzín se nemusí vystavovat takovému riziku, jako ti vlevo. Neboť doplňovat palivo budou z pravé, tedy z té bezpečnější, strany.

Zdroj médií: Pixabay
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články