Tuningová scéna je v posledních letech velmi populární. Nejedná se však jen o kosmetické úpravy, ale také o úpravy technického charakteru vozidla. V tomto článku se budeme věnovat popisu a porovnání legálních a nelegálních úprav aut v rámci České republiky.
Legální a nelegální úpravy aut v rámci tuningové scény
Články na téma tuning:
- Tuning auta
- Tuning interiéru auta - jak na vylepšení interiéru auta
- Zvýšení nebo snížení podvozku
- Velikost kol a její vliv na jízdní vlastnosti auta
- Jak vylepšit výkon a zlepšit vzhled svého vozidla pomocí tuningových úprav
- Legální a nelegální úpravy aut v rámci tuningové scény - právě čtete
- Nejnovější trendy tuningu aut
- Tipy a triky pro úspěšný tuning auta
- Tuningové úpravy a bezpečnostní aspekty
- Jak levně zrychlit auto?
V rámci dnešní tuningové scény se často setkáváme s úpravami automobilů, které mohou být jak legální, tak nelegální. Těch legálních je v rámci České republiky opravdu málo. Zahrnujeme do nich tónování zadních oken, které však musí být s atestem, výměnu výfukových systémů s homologací nebo vylepšení motoru v povolených mezích (jedná se o takzvaný chiptuning).
Na druhé straně jsou nelegální úpravy, jako je například odstraňování katalyzátoru, změny výkonu motoru mimo předepsané limity, instalace nehomologovaných dílů nebo výfukových systémů, které vydávají nadměrný hluk, instalace kol se špatným nebo nezapsaným rozměrem a mnoho dalších. Tyto úpravy mohou být nebezpečné pro řidiče a okolí. Při instalaci nehomologovaných prvků na své auto se také vzdáváte svého práva v případě nehody. Všechna vina půjde s největší pravděpodobností za vámi.
V Česku byl tuning uznáván již odpradávna. Vždy byly oblíbené extrémní úpravy jako laminátové bodykity, a barevné podsvícení a extravagantní barevné kombinace. Dnes už tento extrém upadá a do popředí se dostává elegantní čistý tuning, který nejčastěji spočívá v tom, dát auto na vzduch, obout na velká kola, co nejvíc zatmavit a to je vše.
Tuning a zákon
V roce 2017 byl změněn zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č. 56/2001 Sb. Podle tohoto zákona jsou zakázány všechny úpravy vozidel, které nejsou homologované. Jedná se tak například o již zmíněná neschválená kola nebo ztmavená okna. V extrémním případě může provozovateli takového vozidla s nelegálními úpravami hrozit pokuta až 50 000 korun.
Je velmi těžké říct, zda jsou takové extrémní zákazy opravdu nutné. Představte si situaci, pokud si na auto provozovatel nainstaluje větší brzdy – pozitivně to ovlivňuje bezpečnost nejen jeho, ale i dalších účastníků silničního provozu, větší brzdy totiž mohou mít lepší brzdný účinek, než ty sériové – podle legislativy však již neprojde technickou kontrolou a může mít problém u policie.
Teď tady neschvalujeme žádný extrémní tuning, kdy se seřezávají pružiny, ztmavují boční okna, nebo se zasahuje do pevnosti karoserie, ale při pohledu na to, jaká auta dnes projdou technickou je zvláštní, že vozy, o které se majitelé opravdu starají, garážují a pravidelně servisují, a která by byla mnohem bezpečnější, díky speciálním úpravám prostě neprojdou. Jaký názor na to máte vy? Jak jste upravili své auto?
Zdroj médií: Depositphotos.