PRÁCE 🧰

Velikost kol – větší neznamená automaticky lepší

6. 4. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Větší kola jsou trendy a řekněme si to na rovinu – vypadá to dobře, pokud má majitel vkus a neosadí si na svůj povoz Dotz Hanzo nebo nějaký podobný zločin proti vkusu. Jenže z pohledu jízdních vlastností a dynamiky nejsou větší kola vždy úplně výhra.

Velikost kol a její vliv na jízdní vlastnosti auta

Rozměry pláštů

Jako obvykle napřed trochu teorie. Velikost kol určuje do značné míry i velikost plášťů. Což je to, co když pomineme estetický aspekt velkých kol, primárně sledujeme. Velikost pneumatiky je udávána třemi čísly, pro příklad si vezměme 225/50 R17. 225 je šířka pláště v milimetrech, 50 je výška bočního profilu udávaná jako procenta šířky, R značí radiální pneumatiku a 17 je průměr ráfku v palcích.

Šířka pneumatiky

Pro ovladatelnost a jízdní vlastnosti vozidla jsou určující především první dvě hodnoty. Šířka pneumatiky má dopad na styčnou plochu. A styčná plocha, společně s tvrdostí směsi, je určující pro schopnost pláště přenést výkon, respektive krouticí moment, na povrch silnice. Můžete mít jak chcete výkonné auto, ale pokud pláště nezvládnou přenést všechnu sílu produkovanou motorem na vozovku, je vám to k ničemu. Mimochodem, na tento limit často narážejí závodní monoposty F1, které jsou extrémně lehké a při zrychlení z nuly negenerují žádný přítlak, takže zadní náprava není zatížená a kola se velmi snadno protočí. Svoji výhodu má větší šířka pneumatiky samozřejmě i při brzdění, kde tak zvládne díky větší ploše přenést vyšší tření, a pak také v zatáčkách, kde opět vyšší styčná plocha je schopna efektivněji přenést na vozovku odstředivou sílu, která vůz tlačí ze zatáčky směrem ven.

Výška bočnice

Teď k výšce bočního profilu, někdy také nazývaného jako „bočnice“. Má za úkol primárně tlumit nerovnosti, je to vlastně to, co pruží asfaltem a kolem. Čím je bočnice vyšší, tím delší dráhu má tato tlumicí vrstva, ovšem záleží i na její tuhosti. Velikost bočního profilu samozřejmě silně ovlivňuje velikost kola samotného. Jenže často vídané „slupičky“ ovšem přenesou i velmi malé nerovnosti do kol, ta následně do tlumičů a z těch poté putují vibrace do karoserie.

Neplatí ovšem, že vyšší bočnice je automaticky lepší. Někdy totiž není úplně od věci vědět, co se pod koly děje, to zejména při ostré jízdě na limitu. Pneumatika s menším bočním profilem se také bude méně deformovat při působení příčných sil, takže přenos pokynů od volantu bude probíhat přesněji, nikoliv však automaticky i rychleji (to záleží především na celkové hmotnosti kol a pneumatik).

Velikost kol

Samotná kola jsou ideální co nejlehčí. To je absolutní základ, protože se jedná o tzv. neodpruženou hmotnost. Vysvětlení tohoto pojmu se věnujeme v samostatném článku, nicméně ve zkratce – čím vyšší je neodpružená hmotnost, tím hůř pro ovladatelnost auta, protože roztočené kolo má určitý moment setrvačnosti. Čím těžší kolo roztočíme, tím větší moment setrvačnosti má. Kde kdo si umí koupit obří kola, ale málokdo při tom dosáhne lepších jízdních vlastností, natož pak dynamiky. Vysvětluje to i leckdy dost vysokou cenu, jakou si řekne třeba automobilka za příplatková 19“ kola. Jenže kdybychom zvážili devatenáctky z oktávky RS, tak budou daleko lehčí, než většina devatenáctek co seženete na eshopech za polovinu ceny.

Dynamicky si tedy s většími koly řidič moc nepomůže, protože motor bude muset pracovat s vyšší hmotností. Jestliže tedy v zatáčkách bude auto lépe držet, na rovinkách začne spíše ztrácet, své udělá i vyšší aerodynamický odpor širších plášťů. Aby tedy skutečně byly vlastnosti auta ve všech směrech lepší, je potřeba při koupi větších kol řešit i jejich váhu. Jenže třeba lehké slitiny, nebo dokonce karbon jsou doménou profesionálních závodních týmů a supersportovních aut za astronomické ceny. Na fabii si je asi nikdo nedá.

Zdroj info: caranddriver, jdpower, carfromjapan.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články