VIDEO: Jaké jsou nejčastější podvody při chiptuningu?

7. 8. 2022 2 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o chiptuningu Rizika chiptuningu

Chiptuningová scéna je u nás plná nejrůznějších pokustónů, bastlířů a podvodníků. Podívali jsme se na to, jaké nejčastější triky na vás může chiptuner zkusit a chtít za to peníze.

Nejčastější podvody při chiptuningu

Více variant úprav

Tohle se rozmáhá už delší dobu, ale u spousty úpravců můžete najít něco jako „Maximum“, „Standard“ a „Economy“. Moc tomu nevěřte, je to víceméně habaďůra, protože už samotným zvýšením krouticího momentu a upravením parametrů jeho průběhu dojde ke snížení spotřeby. Pokud bude řidič jezdit po čipu, jako před ním, bude úprava pro vyšší výkon mít za následek nižší spotřebu. Nabídkou více možností úpravy softwaru řídící jednotky firma akorát loví zákazníky, kteří mají hluboko do kapsy. Profi chiptuning je jeden.

Válcové zkušebny

Tohle je téma samo pro sebe, ono se totiž při zkoušce na válcích dá leccos tak trochu ošulit a ošidit. Docela dobře se dá manipulovat s teplotou nasávaného vzduchu, u kterého platí, že čím studenější, tím lépe a tím vyššího výkonu lze u zahřátého motoru dosáhnout. Větší efekt má ale fígl s pasivními odpory. Jde o to, že po měření krouticího momentu/výkonu se při vyšlápnutí spojky měří i veškeré odpory. To znamená tření mezi pneumatikami a válci, veškeré mechanické odpory ložisek a podobně. Zkrátka součet veškerých jízdních odporů, s výjimkou odporu vzduchu samozřejmě. Při tomto měření stačí lehce sešlápnout brzdový pedál, čímž odpor samozřejmě vzroste. Výsledný točivý moment spočítá počítač tak, že sečte odpory i předtím naměřený moment. A pokud těm odporům trochu pomůžeme, dostaneme samozřejmě vyšší hodnotu, než jaká je reálná. Někteří chiptuneři, kteří jsou vybaveni válcovou zkušebnou, mohou takto přesvědčit zákazníka o tom, že výkon navýšili, aniž by to byla pravda.

Lepší parametry než uvádí výrobce

Ono se to moc neví, ale obecně vzato má většina dnešních motorů lepší parametry, než jaké výrobci aut uvádějí. Na to chiptuneři často hřeší. Provedou jakože úpravu softwaru, přičemž jen spustí nějakou líbivou animaci na displeji laptopu. Jakmile je úprava ukončena, prohlásí motor za výkonnější. Zákazník často žádný rozdíl nepocítí a když se pídí po problému, odkáže ho úpravce na válcovou zkušebnu, tušíce, že proběhlý chiptuning je podvod. Ve zkušebně následně naměří klidně o 15 % vyšší výkon a krouticí moment. Problém je, že zejména třeba auta z koncernu VW mají takové parametry už z výroby a to i třeba o pětinu lepší, než jaké jsou udané v technickém průkazu.

VIDEO: Nejčastější podvody při chiptuningu dle odborníka

Zdroj info: CIMBU Autosport.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články