PRÁCE 🧰

VIDEO: Jaké jsou úskalí nebo rizika chiptuningu?

9. 6. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o chiptuningu Rizika chiptuningu

Kolem chiptuningu se točí docela dost otázek. Vybrali jsme ty nejčastější a zaměřili jsme se na ně. Na pomoc jsme si samozřejmě přizvali odborníka, který se tímto zabývá už doslova několik dekád.

Jaká jsou rizika chiptuningu?

Rizika chiptuningu

Největší nebezpečí představují v tomto oboru takoví ti samozvaní odborníci. Jejich postup je často velmi jednoduchý – všechny hodnoty zvednou o 10, 15 nebo klidně 30 %, podle požadavku zákazníka. Následuje více či méně dlouhá doba, po které může odejít filtr pevných částic nebo třeba turbodmychadlo. Motor většinou vyšší výkon vydrží, stejně tak nemají obvykle problém ani manuální převodovky, případně automaty s hydroměničem.

U DSG převodovek je nesprávně provedený chiptuning riziko. S vyšším krouticím momentem stoupá i namáhání spojek, které nemusejí být na o třeba 60 Nm více stavěné (už tak to mají některé DSG skříně dost na hraně). Navíc novější DSGčka jsou často se suchými spojkami, což problém jen násobí. O co jde? Není až takový problém vyšší výkon a krouticí moment, ale průšvih je, když jde na nezamknuté, tedy prokluzující spojky. Jsou více namáhány a tím i klesá jejich životnost.

S turbodmychadlem je zase trable, když cpe příliš mnoho vzduchu do válců, začnou mu ho válce vracet a přetlačovat ho. Vzniknou tak pulzy, které celé turbo rozkmitají a záhy odejde axiální ložisko. Při špatném nastavení je otázka několika tisíc kilometrů, než k tomu dojde.

Jde zničit chiptuningem motor?

Samotný agregát většinou nemá problém vydržet i vyšší výkony, než na jaké je stavěný. Moderní nízkoobjemové motory trpí spíše tím, že lidí je dusí v nízkých otáčkách ve snaze srazit spotřebu co nejníž. Dochází tak ke karbonování, daleko delšímu ohřevu a při provozu na krátkých trasách i k ředění oleje benzínem (prodloužené intervaly oleje jsou samostatná a dost smutná kapitola). Daleko lepší je jet po startu auta normálně a nebát se vytáčet motor i do horní třetiny otáček.

Pokud vůz podstoupí chiptuning u někoho, kdo ví, co dělá, nehrozí prakticky nic špatného. Když to řekneme jednoduše – píst vyššímu tlaku způsobenému změnou nastavení vstřikování paliva uhne. Pokud bude řidič jezdit po chiptuningu víceméně jako před ním, pocítí jen sníženou spotřebu a pod pravým pedálem bude mít pro všechny případy vyšší výkonovou rezervu. Že by ale auto zrychlilo a současně s tím se mu spotřeba snížila, je tak trochu nesmysl.

Jak je to se zárukou?

Tady už se dostáváme k úskalí jakýchkoliv úprav nejen softwaru řídící jednotky. V případě, že dojde k závadě a výrobce prokáže, že k úpravě došlo, může na tom točit zánik záruky a opravu si zákazník uhradí ze svého. Jakkoliv vám bude úpravce tvrdit, že lze kdykoliv vrátit původní software, tak dnešní k internetu neustále připojená auta veškeré softwarové změny logují na serveru. A ten samozřejmě prozradí jakoukoliv neautorizovanou změnu.

VIDEO: Odborník vysvětluje, jak funguje chiptuning

Zdroj info: CIMBU Autosport.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články