PRÁCE 🧰

VIDEO: Jaký je ideální čas a nájezd kilometrů pro chipování auta

1. 7. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o chiptuningu Rizika chiptuningu

Kdo čip zvažuje, možná váhá, jestli je vhodná doba. Popravdě to není tak úplně jednoduché, ale bezpečně víme, kdy je lepší se chiptuningu raději vyhnout a kdy je třeba zvážit více okolností.

Nejlepší čas na chipování vozu

U nových aut ne

Předně tedy varování, kdy se čiptuningu raději vyhnout. Jednoznačně to platí u nových aut v záruce. Ono se to totiž s úplně novým vozem má tak, že ne vždy se povede ho vyrobit zcela dokonale. A pokud máme být úplně upřímní, tak snad krom několika vyloženě prémiových značek by se na každém novém autě dalo najít něco, co by se dalo reklamovat. At už jsou to nedokonalosti laku, podivné klepání odkudsi z podběhu, sporadické povrzávání palubní desky, ale třeba i jen nedokonalé slícování panelů karoserie. Horší je to se závadami na hnacím řetězci, ani ty nejsou nijak výjimečné.

Obecné pravidlo je takové, že prvních několik tisíc kilometrů, zhruba po dobu zajíždění motoru, je dobré být pozornější ke všem podezřelým projevům a zvukům. Stejně tak je samozřejmě potřeba řešit jakoukoliv závadu, kterou auto samo ohlásí kontrolkou nebo hláškou na palubním počítači/infotainmentu.

Do řekněme tří až pěti tisíc kilometrů bychom se tedy čiptuningu vyhnuli, protože je velmi pravděpodobné, že budete uplatňovat reklamaci. Při ní není pro servis až tak složité, přijít na to, že se na řídící jednotce odehrály změny vylučují záruku. Oprava závady by tak mohla jít za vámi. Co přežije těch prvních několik tisíc, to už pak obvykle drží a odejde to až třeba kolem 200 tisíc kilometrů nájezdu na opotřebení.

Není už něco načaté?

I v případě, že auto už má po záruce, je dobré zvážit, jestli se chiptuningem spíše nepomůže do hrobu komponentám, které jsou už řekněme „načaté“. Typickým příkladem je spojka, která může po navýšení krouticího momentu začít prokluzovat a vynutí si tedy výměnu. Podobně na tom bude třeba i turbo nebo setrvačník. Tyto záležitosti se budou týkat vozů, které už mají na hrbu třeba 150 tisíc.

Kontraindikace

Před chipem je ideální především auto zkontrolovat. Zásadním ukazatelem je stav motoru. Pakliže si rád krom paliva přihne i oleje, je lepší, nechtít po něm víc, než zvládá a čipu se vyhnout. Dobrým vodítkem je i stav stěn válců, které musejí mít jednolitý a homogenní povrch. A samozřejmě je tu i strašák v podobě karbonu, což se týká hlavně těch, kdo provozují auto na kratších trasách.

Odborník poradí, kdy je nejlepší čas pro chiptuning vozidla

Zdroj info: CIMBU Autosport.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články