PRÁCE 🧰

VIDEO: Nejčastější chyby chiptunera

6. 8. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o chiptuningu Rizika chiptuningu

Chiptuning dnes umí dělat kde kdo, kdo má garáž a v ní obstarožní laptop. Ale dělat to správně, umí v České republice jednotky lidí.

Chyby chiptunera

Moc paliva

Hodně zažitý mýtus je, že čím víc paliva, tím víc to pojede. To není tak úplně pravda, respektive je to naprostá blbost. Problém totiž tkví především v tom, že palivo se musí nejdříve co nedokonaleji smísit se vzduchem a poté co nejlépe shořet. Pokud budeme mít příliš bohatou směs, bude docházet k tomu, že se všechna ve válci nespálí. Nese to s sebou hned několik problémů.

Tím prvním je, že nespálené palivo ulpí na stěnách válců a pístní kroužky ho strhávají dolů do olejové vany. Z dlouhodobého hlediska to představuje hrozbu, protože olej se pomalu ale jistě palivem ředí a tím ztrácí své vlastnosti. Agregát se tak opotřebovává více než je nutné.

Druhý problém představuje už samotné nespálené palivo, které má tendence smývat mazací film. To je tenoučka vrstvička oleje, která odděluje kovové komponenty od sebe a snižuje tření a opotřebení. Jakmile se tenoučký film začne smývat a trhat, je zaděláno na problém a opět nadměrné opotřebení. Výsledkem je ztráta komprese, což se nejprve projeví horšími starty a snížením výkonu ve spodním a středním otáčkovém pásmu. Nakonec se jednoho krásného dne nepovede agregát nastartovat už vůbec, což spraví jedině kompletní generálka.

Třetí rizikový faktor je nadměrná kouřivost. Jakmile motor spaluje více směsi, než je nutné, má tendence vytvářet saze, které samozřejmě putují výfukem ven. Je to sice možná efektní, ale neprospívá to DPF filtru, katalyzátoru a kolemjdoucí chodci z toho rovněž nebudou nadšení.

Příliš velký tlak

Turbodmychadla dnes umí motoru skutečně velmi pomoct k vyššímu kroutícímu momentu i výkonu. Jenže ani s tím plnicím tlakem se to nesmí přehánět. Prvně to odskáče intercooler, který vyšší tlak trvale pravděpodobně nevydrží a po něm mohou přijít axiální ložiska turba. Pokud ta zařvou, je turbodmychadlo zralé na kompletní repasi nebo úplnou výměnu.

Když chceme opravdu zvyšovat tlak, je dobré myslet i na hadice, které krom toho, že mohou spadnout, mohou i praskat. Což s sebou nese i riziko, že se do turba/motoru bude dostávat něco co nemá, typicky nečistoty z vnějšku jako třeba prach a jiná obraziva.

VIDEO: Nejčastější chyby chiptunera dle odborníka

Zdroj info: CIMBU Autosport.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články