Slovenské cesty, taktéž i slovenští řidiči, jsou v mnohém velmi podobné těm našim. Cestou do Vysokých Tater jsme si ale všimli několika odlišností, které nás v dobrém, ale i ve špatném překvapily.
Jaké jsou odlišnosti českých a slovenských cest?
Články na téma správná příprava na Slovensko:
- Jaké sehnat levné ubytování ve Vysokých Tatrách?
- Jak platit na Slovensku
- Co navštívit ve Vysokých Tatrách?
- Co navštívit, když budete ve Vysokých Tatrách a hory vás nezajímají?
- Nástrahy na cestě do Vysokých Tater - právě čtete
- Ceny parkování ve Vysokých Tatrách
- Kde se ubytovat na Slovensku ve Vysokých Tatrách?
Mnoho dlouhých let existovala Česká republika se Slovenskem bok po boku v jedné federaci, není tedy divu, že si jsou obě země velmi podobné. Totéž platí i pro řidiče a jejich dopravní návyky. Jednoduše se na slovenských silnicích cítíte jako doma. Na domovinu zavzpomínáte i na některých okreskách, které jsou, podobně jako u nás, taky pěkně rozbité. Některé rozdíly se ale najdou a je lepší s nimi počítat. Odlišnosti však mohou být i pozitivní.
Odpočívadla
A pozitivní odlišností rovnou začneme. Na Slovenských dálnicích mají prvotřídní odpočívadla, která se neštítíte použít. Je to trochu odlišnost od České republiky, kde jsme spíše zvyklí na všudypřítomné benzinky než na odpočívadla v klasickém slova smyslu. Rozdíl je také v tom, že na slovenských dálnicích pak logicky není benzinová stanice téměř na každém kilometru.
Odpočívadla jsou ale povedená. Vždy nabízejí nadbytek parkovacích míst pro automobily, autobusy i nákladní vozidla. Součástí je pak většinou i toaleta, která bývá z našich zkušeností relativně čistá a použitelná. Většinou zde pak najdete lavičky, piknikové stoly s přístřeškem a dostatek odpadkových košů. Takové odpočívky bychom brali i u nás!
Cestovní pojištění na Slovensko online
Také čtěte
Všudypřítomné sedmdesátky
Tohohle si zaručeně všimnete hned po překročení hranic. Téměř každá větší křižovatka na hlavní silnici je ohraničená rychlostním omezením na sedmdesát kilometrů za hodinu. Zvlášť pokud pojedete přes hraniční přechod Mosty u Jablunkova – Svrčinovec, užijete si všudypřítomných sedmdesátek nadmíru.
S tímto opatřením se samozřejmě setkáte v menším měřítku i u nás. Nutno dodat, že se jedná o poměrně funkční bezpečnostní opatření, které dělá křižovatku bezpečnější a zvyšuje její kapacitu. Všeho ale moc škodí. Faktem je, že to řidiče podvědomě trochu zpomalí a nějaký účinek to přeci jen má, místní si s tím ale už moc hlavu nelámou. Vám by se to ale mohlo nepěkně vymstít.
Vysoké pokuty za rychlost
Tohle přímo souvisí s předchozím bodem. Pokutování nedodržování rychlosti je na Slovensku trochu jinačí, než známe z tuzemska. Na Slovensku se totiž jen výjimečně setkáte s rychlostním radarem. Zato policejních hlídek kontrolujících rychlost na cestách potkáte požehnaně. Policisté se přitom nezdráhají udělovat mastné pokuty. Pokuta na místě pak může být až 800 eur. To by vám pořádně znechutilo dovolenou. Pravdou ale je, že jsou jinak návyky řidičů na silnicích velmi podobné těm našim.
Také čtěte
Palubní kamery a navigace
Na rozdíl od Rakouska není na Slovensku potíž se samotným zaznamenáváním jízdy. Do problémů se ale můžete dostat, pokud kameru a navigaci nevhodně umístíte. V tuzemsku toto není nijak cíleně upraveno, na Slovensku však platí vyslovený zákaz umisťování palubních kamer na čelní sklo v zorném poli řidiče. Zorné pole asi každý vnímáme jinak, každopádně bychom se jednoznačně vyhnuli držákům mobilů nebo navigací přímo ve středu čelního okna.
Pozor na hmotnost vaší soupravy
Se stále narůstající hmotností osobních aut už není žádnou výjimkou, že pokud za takové auta zapřáhnete přívěs, tak dohromady překonáte 3,5 tuny. V tuzemsku kvůli tomu musíte dělat znovu autoškolu, na Slovensku si zase musíte dát pozor na dálniční poplatky. Pokud totiž vaše souprava přesahuje hmotnost 3,5 tuny, musíte pořídit dálniční známku i pro přípojné vozidlo. Jestli tedy vezete na Slovensko třeba karavan, tak si na to dejte pozor, riskujete totiž pokutu 150 euro.
Online kalkulačka havarijního pojištění
Zdroj médií: Radim Krejčík.