🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Řidiči senioři a povinnosti

14. 5. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Demografické trendy jsou neúprosné, a i proto mezi řidiči v České republice rychle roste počet seniorů. Víte ale, jaké povinnosti musí senioři za volantem splňovat?

Senioři za volantem v roce 2024

Řidičské oprávnění v Česku má aktuálně i 135 tisíc lidí, jejichž věk překračuje hranici 80 let. Podle statistik se počet takových motoristů za posledních pět let zvýšil o 41 procent a v nadcházejících letech bude tento trend nejspíš pokračovat. Tři čtvrtiny z těchto řidičů seniorů je mužského pohlaví. Postupně ale roste i zastoupení žen.

Řidiči v pokročilejším věku musí na tuzemských splňovat stejná pravidla jako všichni ostatní. Zákon nehovoří o žádných úlevách, naopak jde o dodatečné povinnosti, se kterými je třeba počítat. S postupujícím věkem totiž podle nejrůznějších expertních analýz rostou rizika a potvrzují to i data z posledních let.

Policie dlouhodobě upozorňuje, že podíl seniorů na celkovém počtu dopravních nehod v České republice dlouhodobě narůstá. V roce 2012 to bylo asi 19,7 procenta, v roce 2021 byl však tento podíl o dodatečných šest procent vyšší. Experti predikují, že do budoucna tento podíl bude růst i dál.

S přibývajícím věkem se zpomalují reakce

Analytici Besipu říkají, že řidiči senioři oproti mladším ročníkům zaviní mnohem víc dopravních nehod na křižovatkách, při změně směru jízdy a také v případě vjezdu na silniční komunikaci, kde mají dát přednost. Nejčastěji jde tedy v praxi o takové dopravní nehody, u kterých je zřejmé, že v případě seniora selhaly rychlé reakce i prostorové vnímání. Další značná část seniorů má tendenci jezdit až neúměrně pomalu a mnohem blíž ke středu vozovky, což se v některých případech může taktéž nevyplatit.

Je zřejmé, že s přibývajícím věkem rizika na silnicích rychle rostou. Tuzemská legislativa o tom samozřejmě ví, a i proto zákon o provozu na pozemních komunikacích (konkrétně paragraf 87) nařizuje seniorům pravidelně absolvovat povinné lékařské prohlídky. Tu první musí řidiči absolvovat již v 65 letech. V praxi to funguje tak, že řidič musí za odborníkem přijít nejdřív šest měsíců před a nejpozději v den dovršení 65 roku věku. Součástí tohoto vyšetření je mimo jiné otestování sluchu, zrakové ostrosti či barvocitu.

Další prohlídka v 68 letech

Následně se tyto povinné prohlídky opakují, ta další se odehraje již v 68 letech věku, a to opět nejdříve šest měsíců před a nejpozději pak v den 68. narozenin. Poté musí řidiči senioři tuto prohlídku absolvovat každé dva roky. Zároveň ale platí, že lékaři mají možnost dle aktuálního zdravotního stavu stanovit i kratší termín.

Po získání příslušného oprávnění se řidiči senioři mohou vydat na silnice. Musí ale myslet na to, že příslušený doklad o zdravotní způsobilosti je třeba mít na silnicích vždy u sebe, a to mimo jiné pro případ policejní kontroly. V opačném případě hrozí peněžitá sankce ve výši až 2 500 korun. Mnohem horší problém nastává ve chvíli, kdy je takový doklad o zdravotní způsobilosti propadlý. Tehdy si mohou řidiči senioři vykoledovat až roční zákaz řízení a pokutu i ve výši 10 tisíc korun.

Zdroj info: Zákon o provozu na pozemních komunikacích.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články