Dle statistik usedá za volant až 100 000 řidičů, kteří jsou starší 75 let. Populace v Česku stárne a na silnicích přibývá starší řidičů a řidiček. Málokterý z nich si ale přizná, že už nemá zdravotní schopnosti nebo znalosti na to, aby mohl řídit auto v moderním světě plném dynamických změn.
Na silnicích přibývá seniorů. Stát pro ně chystá přísnější kontroly
Doba před 30 lety byla jiná, než je teď. Také přibývá vyšší nehodovosti seniorů za volantem. Většina z nich ani neví, jaké jsou nové zákonné úpravy a často nedodržují dopravní značky například u kruhového objezdu. Některé bychom mohli zařadit do kategorie svátečních jezdců - jiní řádí na silnicích jak draci, avšak když odřou na parkovišti nárazník druhému autu, ani nezastaví a jednou pryč. Řídí se tím, co se naučili před 30 a více lety. V některých případech neohrožují jen sebe, ale také ostatní.
Stát chce nyní zavést častější a přísnější kontroly seniorů za volantem. Například, pokud senior nebude mít u sebe potvrzení od lékaře, které potvrzuje, že je schopný řídit, může mu hrozit pokuta i zákaz řízení. Ze zákona je dané, aby každý řidič nad 65 let, měl potvrzení od lékaře,vždy u sebe. Ministerstvo dopravy má obavy, že někteří lékaři rozdávají potvrzení na počkání, aniž by seniora řádně vyšetřili a posoudili. V takovém případě se leckdy může jednat o fatální krok.
Čísla mluví neúprosně. V Česku tvoří podíl nehodovosti celých 6 % řidičů starších 70 let a toto procento každým rokem stoupá. Není výjimkou, aby řidiči starší 80 let stále vlastnili řidičské oprávnění a aktivně jezdili. Někteří mohou být vitální, ale jiní bohužel patří do kategorií, kdy si nepřiznají, že už na řízení nestačí - snadno se pak může cokoli stát - a to úplně zbytečně.
Samotná regulace seniorského ježdění je velmi citlivé téma nejen pro úřady a lékaře, neboť většina seniorů je v určitých případech na autě závislá, obzvlášť když například špatně chodí. Nutno podotknout, že ne všichni senioři nad 70 let nejsou čilí. Naopak někteří jezdí aktivně a rádi, nejsou tedy postrachem na silnici. Bohužel takto nelze hovořit zdaleka o každém seniorovi, kterého potkáte.
Nejčastější příčinou, proč senioři přijdou o možnost řídit je neurologická nemoc, která postihuje zejména hybnost rukou nebo mozek. Příklady nemocí mohou být demence, následky po mozkové příhodě anebo Parkinsova choroba. V takových případech se senioři často velmi těžce vyrovnávají s tím, že už nemohou být na cestách soběstační.