PRÁCE 🧰

Tlačítka v autě – opět se dočkáme

6. 4. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Aktuality

Automobilky nás léta přesvědčují, že integrovat co nejvíce funkci do displejů je vlastně super. Akorát, že vůbec! Je to nebezpečné a nepraktické.

Tlačítka v autě – opět se dočkáme

Problém s ovládáním čehokoliv přes displej je, že to zkrátka za jízdy jde dost špatně. Ruka a oči hledající položku na ploše obrazovky jsou něčím, co krade cenné sekundy pozornosti řidiče. Potvrdilo to hned několik výzkumů, ale říkat to automobilkám je jako mluvit do dubu. Jedou si to svoje a co nejvíc funkcí chtějí narvat do infotainmentu. Proč? Je to levnější než fyzické ovladače s haptickou odezvou.

Euro NCAP bude strhávat hvězdičky

Jenže Euro NCAP, tedy organizace, která se zabývá bezpečností aut, bude chtít po výrobcích, aby montovali opět stará dobrá tlačítka. Hlavní prvky ovládání auta musejí zůstat fyzické a snadno ovladatelné. Od roku 2026 bude absence důležitých tlačítek a jejich nahrazení položkami na displejích hodnoceno záporně a v testu bezpečnosti tak vůz přijde o procenta, tedy i hvězdičky.

Pro začátek bude potřeba, aby následující funkce byly realizovány pomocí fyzických spínačů: výstražná světla, blinkry, stěrače, klakson a SOS (nouzové volání). Jde o výčet skutečně skromný, na druhou stranu se jedná pouze o začátek a nikdo netvrdí, že se nebude časem rozšiřovat.

Bohužel, klimatizaci nebo další základní funkce nikdo automobilky vrátit do původní podoby nenutí. Namísto nejideálnějšího řešení, tedy otočných ovladačů, budeme asi i nadále vídat regulaci teploty přes displej. Na druhou stranu, i Škoda třeba u modelu Superb ukázala, že se jich vzdát nehodlá. Kdoví, jestli se tedy nakonec nevrátí tlačítka víceméně sama.

Problém hlavně pro Teslu

Jedná se patrně o reakci na snahu zejména Tesly, která ráda experimentuje s věcmi, které jsou v podstatě už v autoprůmyslu dané. Berany namísto volantu jsou zvěrstvo a podobně tak i tlačítka na volantu namísto blinkrů. Co je sakra špatného na klasické páčce a proč je potřeba dělat věci za každou cenu jinak? Nejhorší však je nastavení i ovládání směru foukání vzduchu do interiéru, které se děje přes displej. Teslu bohužel kopírují ostatní, v poslední době zejména čínské automobilky, které opět v rámci šetření rvou na displej vše, co tam narvat možné je.

Lze tedy očekávat, že postupně, doufejme, budou automobilky donuceny tlačítka vrátit a displeje mohou posloužit skutečně jenom jako zobrazovače pro navigaci a podobně. Nejsme v zásadě proti pokroku, ale musí to být pokrok správným směrem. Zhoršit bezpečnost auta a vydávat to za pozitivum není dobré ve výsledku pro nikoho a je fajn, že na to někdo z pozice autority konečně upozornil.

Zdroj info: Euro NCAP.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články