PRÁCE 🧰

Vývoj čínských elektromobilů

2. 11. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Historie a vývoj elektromobilů

Jestli má někdo skutečně velmi dobře promyšlenou strategii, jak současnou transformaci trhu s automobily uchopit a vydělat na ní, pak je to jednoznačně Čína.

Čínské elektromobily a jejich vývoj

Jak ukázal autosalon v Paříži, Evropa to má s automobilovým průmyslem dost nahnuté. Ty tam jsou časy, kdy se představovala novinka vedle novinky, letošek byl spíše rozpačitý a nebýt domácích automobilek (zejména Renault a převážně francouzský koncern Stellantis), byla by to spíše prezentace elektromobilů východní provenience.

Jo k těm pohonům ještě – spalovací motory jsou opravdu těžce na ústupu, stačí se podívat do nabídek prodejců. Ty tam jsou časy, kdy jste mohli vybírat ze široké palety benzinových kubatur a dalších několika naftových, přičemž strom nabídky se následně rozbíhal ještě do nejrůznějších výkonových variant. Dneska je základ nabídky nějaký základní maloobjemový zážehový agregát, možná dva, ideálně v hybridu, vznětových je pomálu a jsou doménou spíše prémiovějších aut. Kdo chce jezdit svižně, dostane plug-in hybrid.

Čínská ofenziva v Africe

Do toho všeho vstupuje produkce z Číny. Trh našinci neznámý, navenek chladně se tvářící a především velmi pragmatický. Říše středu si pro sebe velmi tvrdě uzurpuje strategické komodity, které jsou k výrobě elektrických aut potřeba. Znamená to především kobalt a další kovy, jejichž naleziště se zhusta nacházejí v Africe. A tam teď vše skupuje a mohutně investuje kdo? Ano, Čína. Kupuje si tamní relativně lehce zkorumpovatelnou vládu, buduje infrastrukturu, využívá levné pracovní síly a faktu, že na nějaké pracovní podmínky se tam moc nehraje. Každému, kdo se nad tím na chvíli zamyslí, je asi jasné, že cílem je mít pod kontrolou celou vertikálu, tedy od dobývání surovin, přes produkci dílů, až po jejich následnou kompletaci. Zatímco se tedy Evropa zabývá genderově vyhovujícími toaletami a dalšími závažnými problémy, Číňan neváhá, koná a jde si za svým cílem.

Elektromobily z Číny

Blbou zprávou je, že jim to zatím velmi dobře vychází. Evropa pracuje na zadupání svého klenotu, tedy automobilového průmyslu, do země a soudruzi už si brousí zuby, mapují trh a chystají se otevírat svá dealerství. Podívejme se tedy na ty nejvýznamnější čínské elektromobily a jejich producenty.

Nio

Šušká se cosi o tom, že Nio plánuje nabídnout v Evropě levný elektromobil s cenou kolem 400 tisíc korun. Aktuálně buduje v Maďarsku továrnu, ve které se překvapivě nebudou dělat auta ani baterie, ale stanice pro výměnu akumulátorů. Ano, čtete správně, Nio má vizi, že pokryje své trhy místy, kde bude možné v řádu jednotek minut vyměnit vybitou baterii za nabitou a rychle tak pokračovat v jízdě. Značka se primárně zaměřuje na Německo, Dánsko, Nizozemsko, Švédsko a Norsko. V poslední jmenované zemi už má dokonce i zastoupení a prodává tam svůj vůz ES8.

NIO ES8

Xpeng

Není tajemstvím, že Xpeng se velmi inspiruje Teslou a zároveň jí chce konkurovat. V Nizozemsku, Dánsku, Švédsku a Norsku už automobilka nabízí svůj sedan P5, a to za cenu v přepočtu 1-1,3 milionu korun (v závislosti na daném trhu). Dojezd až 465 kilometrů je velmi konkurenceschopný a stejně jako Tesla maká Xpeng na autonomní jízdě. Svá auta na domácím, tedy čínském trhu, vybavuje lidary, kamerami a senzory, v Evropě zatím nejsou k dispozici dostatečně přesné mapy, problémem je i legislativa.

Xpeng P5

BYD

To největší nakonec – BYD je pro mnohé možná překvapivě největším výrobcem elektromobilů na světě. Ano, je větší než Tesla, akorát to není tolik vidět, protože prodává především v Číně, což mu nicméně k vítězství stačí. BYD to v Evropě bere stejně jako ostatní – vstupuje hlavně na ty nejjistější trhy, což znamená Benelux a pak také trochu překvapivě Velká Británie. Prorazit chce ze začátku s modelem BYD Atto 3. Uvidíme, jak se mu bude dařit.

BYD Atto 3

Zdroj info: electrek, insideevs.
Zdroj médií: Depositphotos, BYD, Xpeng, Nio.

Podobné články