PRÁCE 🧰

Kanadský plán elektromobility

18. 2. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Historie a vývoj elektromobilů

Odklon od tradičních spalovacích motorů a přechod k elektromobilitě je trendem posledních několika let. Před nedávnem představila svůj zelený plán i Kanada. Co je jeho součástí?

Kanada představila plán na přechod k elektromobilům

Vyspělý svět se pod tlakem postupujících klimatických změn postupně loučí s tradičními spalovacími motory. Benzín nebo nafta tak velmi pravděpodobně postupně zmizí z celého světa. Jako první se s nimi rozloučí rozvinuté ekonomiky v čele s Evropskou unií, Velkou Británií nebo třeba Kanadou. Ta oznámila přechodový plán už koncem loňského prosince.

Kanadská vláda před časem oznámila, že všechny nové automobily na území Kanady budou muset mít od roku 2035 nulové emise. To v praxi znamená, že k dostání budou pouze elektromobily, vodíková auta nebo některé plug-in hybridy. Aktuální statistiky v Kanadě ale ukazují, že poptávka po elektromobilech není taková, jak by si tamní liberální vláda nejspíš přála. Zájem o nové vozy na elektřinu totiž v posledních měsících spadl, a to kvůli vysoké ceně, stále ještě poměrně nezajímavému dojezdu nebo malé dostupnosti nabíjení.

Se spalovacími motory se rozloučí i Kanaďané

Aktuální prodeje ale nemění nic na tom, že Kanada se přidala k dalším ekonomikám, které do roku 2035 ukončí prodej tradičních vozů. Nařízení se týká osobních automobilů, SUV i lehkých užitkových vozů.

Kanadský plán ale myslí zároveň na to, aby automobilky určité procento vozů s elektrickým pohonem prodávaly už od roku 2026. Kanadská vláda totiž počítá ve zveřejněném nařízení s tím, že právě v roce 2026 má podíl elektrických, vodíkových aut či plug-in hybridů činit minimálně 20 procent z celkového množství prodejů nových vozů.

V dalších letech bude toto číslo navíc postupně růst, a to až na úroveň 100 procent v roce 2035. Nejvýraznější skok má přijít mezi lety 2029 a 2030. Tehdy se totiž podíl prodávaných nízkoemisních aut má zvýšit z 43 až na 60 procent.

Kanadská veřejnost elektromobilům zatím příliš nevěří

Kanadská vláda ale nejprve bude muset výrazněji změnit tamní veřejné mínění. Průzkumy totiž ukazují, že o elektrické vozy zatím není příliš zájem. Více než dvě třetiny Kanaďanů nedávno uvedly, že pořízení elektrického auta je u nich velmi nebo spíše nepravděpodobné. Největší nezájem o elektrická auta je na kanadském venkově a v menších městech. V metropolích se naopak očekává solidní zájem.

Kanadská vláda v souvislosti s přechodem na elektromobilitu se snaží argumentovat tím, že tamní obyvatelstvo bude těžit z nižších nákladů na palivo i údržbu. Pravdou ale je, že argumentace se kanadské vládě zatím příliš nedaří.

Nechybí kredity

Automobilky se ale na kanadském území musí připravit také na budování sítě nabíječek. Tamní vláda totiž rozhodla do praxe zavést systém kreditů. Ty budou společnosti dostávat za budování rychlonabíjecích stanic o výkonu alespoň 150 kW. Podmínkou však je, že tato síť se bude postupně rozrůstat mezi letošním lednem a prosincem 2027. Následně je potřeba, aby automobilka vybudované rychlonabíječky udržela alespoň po dobu pěti let v provozu.

Kredity budou firmy dostávat i za prodeje elektroaut a plug-in hybridů. Automobilky s nimi budou následně obchodovat.

Zelená Kanada

Při pohledu do statistik ohledně výroby elektřiny je zřejmé, že přechod na elektromobilitu může v případě Kanady dávat smysl. Tato země totiž na rozdíl od některých ekonomik Evropské unie není příliš závislá na fosilních zdrojích. Tamní energetický mix se opírá hlavně o hydroelektrárny, které stojí až za 61,5 procenty vyrobené elektřiny. Pomyslné druhé místo obsazují jaderné elektrárny (12,3 %) a stupně vítězů uzavírá s 10,5 procenty zemní plyn. Uhelné elektrárny se v Kanadě na výrobě elektřiny podílejí jen 6,4 procenty.

Zdroj info: financialpost.com.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články