Jestli něco v poslední dekádě otřáslo automobilovým průmyslem, byla to jednoznačně Tesla. Ne ta pardubická samozřejmě, ale ta americká, se kterou je pevně spojeno jméno Elon Musk.
Tesla a její Gigafactory
Články na téma automobily Tesla:
- Autopilot Tesly bude rozhodovat o tom, kdo zemře
- Tesla a problémy na STK
- Tesla Roadster
- Gigafactory – továrna na Tesly - právě čtete
- Tesla Semi – bude to revoluce v nákladní dopravě?
- Tesla a Jižní Korea
- První samořiditelné auto bez volantu – Tesla Cybercab
- Automobilka Tesla – čím je tak unikátní?
- Tesla Model Y Juniper
Co je Gigafactory?
Termín Gigafactory poprvé použil sám Musk v roce 2013. Dnes už se jedná o docela zažitý pojem a Gigafactory označuje továrny, ve kterých se vyrábí elektromobily značky Tesla. „Giga“ značí množství něčeho, konkrétně se jedná o předponu pro miliardu, tedy 109. Pro příklad existuje třeba GHz (gigahertz), GB (gigabajt) nebo třeba GJ (gigajoul). U Tesly to je spíše vyjádřením velikosti nebo vize budoucích čísel výroby, neukazuje to na nějakou konkrétní hodnotu například objemu aut smontovaných za rok. A druhá část slova, tedy „factory“, znamená po překladu do češtiny „továrna“.
Továren Gigafactory už je několik po celém světě:
- Gigafactory 1 ve Storey County, Nevada, USA.
- Gigafactory 2 v Buffalu, New York, USA.
- Gigafactory 3 v Pudongu, Šanghaj, Čína.
- Gigafactory 4 V Grünheide, poblíž Berlína, Německo.
- Gigafactory 5 v Austinu, Texas, USA.
A v čem jsou tyto továrny tak zvláštní, že mají své vlastní označení? Předně musíme uvést, že je to do značné míry spíše marketing, který Tesla ovládá skvěle. Prostě dejte něčemu skvěle znějící jméno, které značku odliší od konkurence a máte vlastně reklamu zdarma. Druhým dechem je ale třeba dodat, že jsou to skutečně obří budovy a konkrétně Gigafactory Texas je největší budova na světě, pokud budeme hodnotit podle zastavěné plochy. S tím je spojena i produkce, která má být v roce 2022 dva miliony vozů (ze všech továren).
Čím je Gigafactory výjimečná?
V Tesle se obecně klade maximální důraz na robotizaci. Kde může člověka nahradit robot, tam k tomu dochází, na rozdíl od jiných automobilek, které k tomuto přistupují opatrněji. A je tu samozřejmě i faktor ekologie, který se line celou elektromobilitou – Tesla má vizi, že všechny její továrny budou pokryté fotovoltaickými panely, aby se pokud možno samy energeticky uživily. K tomu mají ještě dost daleko, nicméně Elon Musk si umí jít tvrdě za svým. Obvykle se mu podaří plány naplnit, ačkoliv většinou dost se zpožděním.
Levnější baterie? Díky Tesle a její Gigafactory
Největší problém celé elektromobility jsou baterie, tedy jejich kapacita, životnost a hlavně cena. Tím, že Tesla spustila produkci v masivním měřítku, mohlo dojít k jejich zlevnění, ačkoliv stále hraje druhé, možná až třetí housle (přední příčky mají asijští výrobci). Jakmile se ale rozběhne výroba na plno, mají jednotlivé články (zhruba velikosti větší tužkové baterie) padat z linky s větší kadencí, než s jakou střílí samopal. Uvedl to samotný Musk.
Zdroj médií: Tesla, Depositphotos.