Co vše musíte splňovat, abyste doma mohli mít veterána?

19. 3. 2020 3 min. čtení Tipy a rady

Ve filmech často můžete vidět vozy, které běžně na českých silnicích nejezdí. Například každému ukápne slina, když vidí Bondův automobil Aston Martin DB5. Historická vozidla potkáte opravdu jen zřídkakdy, většinou tedy na veteránských srazech, kde se potkávají majitelé podobných vozů.

Vlastnictví historického vozidla

Z vlastnictví historických vozidel se stal oblíbený koníček, který ale také něco stojí a člověk se automobilu musí také pečlivě věnovat. Pojďme se společně podívat na důležité informace, které byste měli vědět dřív, než se rozhodnete vlastnit podobné vozidlo.

Odkdy se stává vozidlo veteránem?

Informace, která napadne každého, kdo se o veterány zrovna moc nezajímá. O tom, že se automobil stane veteránem rozhoduje především jeho stáří. Auta, která jsou stará 30 a více let, jsou považována za veterány.

Nemyslete si ale, že každé auto, které je zarezlé a nebo jste ho nalezli někde ve staré polorozpadlé stodole bez poloviny příslušenství, je automaticky považováno za historické vozidlo. Ba naopak. Veteránem se mohou stát pouze automobily, které jsou v původním a velmi dobrém technickém stavu. Mezi veterány patří samozřejmě i renovovaná auta. Navíc o tom, zda-li se jedná o historické vozidlo nerozhodujete vy, nýbrž přísná testační komise.

Testování

Aby toho nebylo málo, tak testování je hned dvojí, a to klubové a krajské. Komise při klubové testaci posuzuje historickou stránku vozidla. Je třeba také uhradit poplatek ve výši maximálně 2000 korun a u krajské testace je to ve výši maximálně 800 korun. Pokud majitel se svým vozem projde, může se zúčastnit krajské testace. V ní se posuzuje zejména technická způsobilost. Pro laiky řečeno, jedná se o testování podobné klasické STK. Pokud s vozidlem projdete, pak je vaše historické vozidlo způsobilé i pro provoz na pozemních komunikacích.

Testování byste měli absolvovat v poměrně krátké době. Je třeba mít na to tedy čas. Jednotlivé testace by od sebe mělo dělit maximálně 30 dní. Zapomenout byste neměli ani na to, že je nutné každý rok žádat o prodloužení doby testování u příslušné testační komise. Platnost testace platí vždy do 31. května následujícího roku.

Pokud se rozhodnete svůj vůz prodat, pak by měl být nový majitel seznámem s tím, že musí znovu absolvovat testovací kolečko. Status veterána a doklady s tím spojené se na nového majitele nepřenáší.

Registr

Na základě vyplněné žádosti můžete zapsat vozidlo do registru historických a sportovních vozidel - tedy jen v případě, že vozidlo prošlo řádně testací a není zapsáno v zahraničním registru. Po zapsání obdržíte průkaz historického vozidla a také registrační značku se zelenými čísly. Pokud je vozidlo zapsané už v klasickém registru vozidel, pak mu zůstává stávající registrační značka a novou se zelenými čísly nedostává.

Shrnutí

Vlastnictví historického vozidla je zejména radost, ale také velká zodpovědnost a náročná péče. Přesto existují i výhody pro majitele takových vozidel, jako je například levné povinné ručení - předpokládá se, že historické vozidlo nebude vyjíždět často na silnici, a tak lze předpokládat, že pravděpodobnost závažných nehod výrazně klesá. Historická vozidla také nemusí platit ekologickou daň. Co se týká mínusů ve vlastnictví, tak je třeba pamatovat na to, že historické vozidlo nemůžete využívat v běžném životě na běžnou přepravu ani za účelem podnikání.

Zdroj médií: Pixabay

Podobné články