PRÁCE 🧰

Závod veteránů Zbraslav - Jíloviště aneb O pohár Elišky Junkové

17. 9. 2020 3 min. čtení diskuze (0) Reportáže

První zářijový týden se konala na Zbraslavi důležitá automobilová událost. Proběhl zde již tradiční závod historických vozidel, který se konal už po třiapadesáté. V jízdě do vrchu si zasoutěžilo přes 220 vozů a motocyklů.

Závod veteránů Zbraslav - Jíloviště

Články na téma akce a srazy veteránů:

  1. Reportáž ze srazu Grand Veteran 2019
  2. Závod veteránů Zbraslav - Jíloviště - právě čtete
  3. České srazy veteránů - kalendář 2021
  4. Veteráni pod zámkem - Dobřichovice

Závod Zbraslav - Jíloviště se tradičně koná už od roku 1968 pod záštitou Veteran Car Club Praha. Avšak jezdíval se už mnohem dříve, a to mezi léty 1908 až 1931, kdy se závodilo na čas, avšak od začátku "nových závodů" se jezdí na jízdu pravidelnosti. Závod je také zajímavý tím, že se jedná o nejstarší závod do vrchu na světě.

Slavnostní motoristický den začal oficiálně od 10 hodin. Lidé si na náměstí na Zbraslavi mohli prohlédnout a obdivovat jak motocykly, tak i vozy - vyrobené do roku 1939 a unikátní vozy pozdější výroby. Já jsem dorazila až o hodinu později a už v tu dobu bylo na náměstí mnoho lidí. Skoro to vypadalo, jakoby závody byly jedinou akcí v Česku. Občas byl problém projít kolem davů, což moc nepomáhalo, když jsem si chtěla vyfotit auta. Na druhou stranu, alespoň je vidět, že tam člověk nebyl sám.

Závod veteránů Zbraslav - Jíloviště

Závodníci z Čech i ze zahraničí

Za necelou hodinu jsem prošla celé náměstí a vyfotila pár fotek, ale to už se nebezpečně blížil čas oběda. A tak jsem zavítala do restaurace Škoda lásky, která si pro návštěvníky přichystala i venkovní stánek s pivem a klobásami. Já jsem ale zvolila variantu klasického oběda a musím říct, že řízek mi celkem bodl. Po jídle jsem se vydala hledat perfektní místo pro zachycení jedinečných okamžiků ze samotného závodu. Ten začínal oficiálně od 13 hodin a jezdilo se až do půl páté.

Nutno podotknout, že tolik lidí, jsem na závodech ještě nezažila. Stáli až vysoko do kopce kolem silnice. Já jsem měla nakonec ale docela štěstí a vychytala jsem místo u startu. Ostatně, jak dopadly fotografie, se můžete podívat do galerie. Jako první startovaly motocykly a následně historická vozidla dle kategorií. Závodu pravidelnosti se tak zúčastnilo 220 závodníků.

Závod veteránů Zbraslav - Jíloviště

Každoroční začátek závodu doprovázela jízda na historických kolech. Po každé obdivuji tyto cyklisty, neboť já bych z takového kola zřejmě po pár metrech spadla a ještě k tomu z takové výšky bych určitě měla nejednu bouli na hlavě. Tedy po této jízdě odstartovaly motocykly. Hned na to pak auta a nechyběly na závěr také historické formule.

Přehlídka úchvatných historických kousků

Vrátím-li se ještě k autům, která byla na náměstí vystavena, tak jak již bylo řečeno jsou to auta vyrobená do roku 1939 a další vozy, které byly vyrobeny později, ale díky své unikátnosti mají také povoleno vystavování a závod. A jaké vozy jste zde mohli vidět? Všechny, které byste nejraději měli doma - já sama jsem se do pár automobilů zamilovala. Něco jsou vzácnější kousky, kterých se vyrobilo několik, ale dodnes jich je v provozu jen pár. Jiné můžete spatřit na podobných akcí častěji. Na výstavě byly tedy vozy značek Auto Union - což je mimochodem dnešní Audi, dále pak Cadillac, Bugatti, Jaguar, Škoda, Ford, Aero, Praga a další.

Během odpoledne také již tradičně zapršelo. Každý se s tím vypořádal po svém, avšak nejedno srdce zabolelo, když viděl, jak kapky deště smáčejí interiér některých vozů. Na trati už bylo několik závodníků, které nečekaný déšť také překvapil. Ti, co měli střechu, na tom byli dobře, ostatní už moc ne. Naštěstí to byla jen přeháňka, která rychle skončila a náměstí prozářily zase sluneční paprsky.

Závod veteránů Zbraslav - Jíloviště

Eliška Junková

Letošní ročník byl ale přeci jen něčím unikátní. Letos to bylo totiž 120 let od výročí narození ženy, která si podmanila celý automobilový závodní svět. Eliška Junková byla závodnicí a jezdila ve vozech Bugatti. Už ve 20 letech se stala nejrychlejší ženou světa. Bodovala samozřejmě i v závodě Zbraslav - Jíloviště a to v roce 1926, kdy vyhrála absolutní kvalifikaci.

Když se závod znovu v roce 1968 obnovil, byla to právě Eliška - automobilová královna, která věnovala do závodu putovní pohár, o který se dodnes tradičně soutěží. A speciálně letos byly vyrobeny jedinečné poháry právě pro závodnice. Mimochodem letos v kategorii formulí vyhrála právě žena, Eliška Junková by mohla být právem hrdá.

Zdroj médií: redakce.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články