PRÁCE 🧰

Škodou Octavia 2.0 TDI do Chorvatska za 1886 korun (1. díl)

19. 5. 2023 6 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Cesta do Chorvatska Porovnání aut na cestu Škodou Octavia do Chorvatska Škoda

Za každoročním hitem českých rodin – dovolenou v Chorvatsku, jsme se vydali na palubě kombíkové Škody Octavie čtvrté generace s motorizací pro dálkové cestování asi nejideálnější. První díl se týká cesty do Zadaru, a to v podstatě té nejekonomičtější varianty.

Škodou Octavia 2.0 TDI do Chorvatska za 1886 korun (1. díl)

Články na téma Škodou Octavia 2.0 TDI do Chorvatska:

  1. Škodou Octavia 2.0 TDI do Chorvatska za 1886 korun (1. díl) - právě čtete
  2. Škodou Octavia 2.0 TDI do Chorvatska za 1886 korun (2. díl)
  3. Škodou Octavia 2.0 TDI do Chorvatska a zpět za 4862 korun (3. díl)

Bez dálnic až do Chorvatska

Cílem cesty bylo zjistit hned několik věcí. Předně to, jak moc se budou lišit náklady ekonomického cestování, tedy převážně po neplacených komunikacích, od trasy vedoucí převážně po dálnicích. Současně s tím jsem se zaměřil i na spotřebu testovaného auta, tedy čtyřkové oktávky, a to, jak se s ní obecně cestuje. Přidám i pár tipů k Chorvatsku jako takovému, respektive k Zadaru, který byl cílem cesty. Výchozím bodem naopak byla Čáslav, tedy Středočeský kraj. Pokud vás zajímají jenom náklady, klidně přeskočte úplně dolů, kde je přehledná tabulka.

Kalkulačka nákladů na cestu ČR Chorvatsko  🇭🇷

l/100km
litrů
Prosím vyberte trasu a další parametry pro kalkulaci cestovních nákladů.

Vyrážíme do Chorvatska

Za start můžeme považovat okamžik, kdy jsem v 6:41 vyrážel od čerpací stanice, kde jsme naplnil nádrž oktávky po okraj naftou. Počasí mi přálo, podmínky byly takřka ideální, co už tak super nebylo, byl provoz. Do Havlíčkova Brodu to docela ušlo, odtamtud na Jihlavu to ale byl docela očistec a rychlost jízdy byla samozřejmě závislá na rychlosti kamionu přede mnou. Hřálo mě jen vědomí, že jde pravděpodobně o nejhorší úsek celé cesty a pak už bude jenom lépe.

Rakousko

Hranici s Rakouskem jsem pokořil za Hevlínem v 9:14 a hned jsem zaregistroval věc, která mě fakt potěšila. Je to blbost, ale užitečná blbost! Infotainment škodovky totiž okamžitě ukázal, jak se to má s rychlostmi u našich jižních sousedů. Což je super a člověk hned ví, jak moc rychle si může dovolit jet. A ano, potěší i zjištění, že přes Rakousko mohu profrčet o 10 km/h rychleji, než přes Česko, protože mimo obce se tam jezdí stovkou.

Pak už jsem to sypal na Staatz, Poysdorf a dál, prostě jak mě táhla navigace. S ohledem na možnost připojení telefonu přes Apple CarPlay jsem měl možnost volby, ale stejně to jako vždy skončilo u Google Maps, které mají nejaktuálnější dopravní informace. Průjezd Rakouskem je docela malebný, prvně vinice a kopečky, pak se krajina zploští a silnice se táhne těsně podél hranic se Slovenskem. Jediné co mě vyloženě bilo do očí, jsou ty lány větrných elektráren, které dle mého názoru hyzdí jinak hezkou krajinu. Holt ekologie a estetika nejdou moc dohromady.

Náš tip: Při cestě do Chorvatska mohou nastat poruchy vozidla nebo další komplikace, které vám znepříjemní dovolenou. Z těchto důvodů se každému řidiči vyplatí sjednat kvalitní cestovní pojištění. Pro snadné a rychlé srovnání nabídek pojišťoven využijte online kalkulačku cestovního pojištění.

  Nejlepší cestovní pojištění do Chorvatska

Maďarsko

Přesně v 11:41 jsem se po obratném vyhnutí se návštěvě Slovenska (prostě jsem sjel na správném sjezdu na kruháči) ocitl v další zemi na trase. Hranici Rakousko-Maďarsko jsem překonal za Pamhagenem. Upozorňuji, že pořád ještě jsem nejel ani jednou po dálnici a i Maďarsko jsem měl v úmyslu překonat bez placení za dálniční známku. Pravda, krajina se po chvíli dost zploštila a oproti parádním rakouským silnicím to místy dost drncalo, takže i povedený podvozek oktávky měl co dělat. Za nějaký čas se to zlepšilo, ale cesta začala být vyloženě nuda. Tempo se dalo držet solidní, ale nikde nic zajímavého k vidění, podél silnice buď stromy, nebo tráva. Z letargie mě vytrhla až myšlenka na výbornou česnekovou pastu v tubě, která se u nás bohužel neprodává. V Maďarsku ji ale koupíte snad všude a pokaždé, když tuto zemi navštívím, tak si nakoupím zásobu. Nejinak tomu bylo i tentokrát, akorát si paní pokladní mohla odpustit ten vyjevený pohled, když jsem jí vyskládal na pult 21 kusů, tedy vše, co v regálu měli.

Kalkulačka cesty do Chorvatska

Následovalo město Szombathely, kde jsem se stavil pro svačinu v Tescu. Neminulo mě zjištění, že Staropramen v plechu tu stojí 349 forintů, tedy necelých 22 korun za půl litru. To je tak pro info. Mimochodem, město se dá obkroužit po vnějším okruhu, pokud se netrefíte na fajront, tedy na konec pracovní doby v průmyslové zóně přes kterou se silnice táhne. Z vlastní zkušenosti vím, že kolem druhé hodiny odpolední je to fakt masakr. Tentokrát jsem ale místem projížděl lehce po 13. hodině, takže to bylo v pohodě.

Slovinsko

Pak už to začalo zase trochu ubíhat, protože krajina se zvlnila, aby před hranicemi se Slovinskem přešla v kopečky. Ze Slovinska jsem viděl jenom malý kousek, přejel jsem výběžek s obcí Lendava a po pár kilometrech mě přivítalo Chorvatsko.

Chorvatska a najíždíme na dálnici

V zemi cílové destinace už jsem se dálnicím vyhýbat nechtěl, takže jsem hned za Čakovcem najel na E65 a rozvášnil jsem oktávku na stotřicítku. Ocenil jsem adaptivní tempomat – bez něj už bych si dnes asi nové auto nekoupil, protože zejména na delších trasách umí tenhle pomocník vzít část starostí řidičových na svá bedra. Dvojnásobné labůžo je to adaptivní tempomat v kombinaci s automatickou převodovkou.

V Chorvatsku nefunguje systém dálničních známek, ale mýto, kdy při nájezdu na dálnici stisknete tlačítko, vyjede vám lísteček a zvedne se závora. Při sjezdu dáte lupen maníkovi v budce, kterému zaplatíte (buď cash, nebo kartou) a můžete dálnici opustit. Neděste se, když potkáte budku pro placení ještě daleko před plánovaným cílem cesty. To proto, že opouštíte jednu dálnici a budete muset najet na jinou. Stejně jsem to měl já, když jsem zaplatil na sjezdu Sveta Helena, abych o kousek dál najel na nájezdu Záhřeb a frčel pohodlně dál.

Chorvatský provoz není tak divoký, jako třeba ve Španělsku nebo Itálii, naopak bych řekl, že je možná klidnější než u nás. Směrem k pobřeží, respektive k Zadaru, je třeba překonat docela pohledné pohoří, takže je na co koukat, za ním pak následuje sjezd k moři a výhledy, které se našinci asi nikdy neokoukají. Holt Máchovo jezero tak impozantní vodní plocha není.

Konečně Zadar

Po sjezdu z dálnice jsem musel ještě dojet kousek do Zadaru, respektive místa mého ubytování. Apartmán s dvojlůžkem a koupelnou jsem si zamluvil a zaplatil dopředu přes Airbnb. Noc vyšla na 1154 korun se vším všudy. Tipy k tomu, jak vybrat ubytko přes tuto platformu budou společně s několika dalšími záležitostmi předmětem dalšího článku.

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG Sportline a spotřeba

Ještě ke spotřebě – tu se mi povedlo udržet na hodnotě 4,6 litru nafty na sto kilometrů. Jel jsem celou dobu na normální jízdní režim, takže žádné podtáčení motoru, nevypínal jsem klimatizaci a nejel jsem sice nijak dynamicky, ale nemohu říct, že bych patřil v provozu k těm pomalejším. Zkrátka zcela běžné tempo. Když naložíte rodinku a bagáž, budete o litr výš.

Cesta do Chorvatska v číslech
Náklady na palivo1401 Kč
Náklady – mýto485 Kč
Náklady celkem1886 Kč
Ujeté kilometry883
Čas za volantem12:02
Spotřeba4,6

Poznámka – ceny i všechna ostatní fakta a postřehy jsou platné k letošnímu dubnu, kdy jsme se do Chorvatska vydali. Je možné, že v průběhu turistické sezóny bude docházet ke změnám.

S jakou spotřebou jezdíte do Chorvatska vy? Budeme rádi, když se pochlubíte konkrétní hodnotou a připojíte i model auta a motor.

Rada na závěr: Plánujete do Chorvatska zavítat se svým automobilem a nechcete věci ponechat náhodě? Sjednejte si připojištění, které bude pokrývat rizika, jež vás mohou na cestách nemile překvapit. (např. porucha, vandalismus, řádění živlů apod.). Využít můžete připojištění v rámci cestovka, případně si sjednejte krátkodobé havarijní pojištění. Za nás doporučujeme na pojištění nešetřit.

  Online kalkulačka havarijního pojištění

Zdroj info: autorský text, evinjeta.dars.si, Škoda.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články