S tím, v jakém stavu je letos inflace a ekonomika celkově, se bude velká část dovolenkářů zabývat otázkou, jaká je nejlevnější cesta do Chorvatska. Vyzkoušeli jsme to a našli jsme podle nás nejlevnější trasu.
Jak nejlevněji dojet do Chorvatska (2022)
Články na téma nejlevnější cesta do Chorvatska:
- Jak ušetřit cestou do Chorvatska – Slovinsko bez dálnice (2022)
- Jak nejlevněji dojet do Chorvatska (2022) - právě čtete
Mimo dálnice s nižší spotřebou
K tomu, aby byla cesta co nejlevnější, je potřeba smířit se s tím, že nevyužijete dálnice, ale pojede po nezpoplatněných silnicích. Tím šetříte hned dvěma způsoby, předně samozřejmě za dálniční poplatky a pak také na spotřebě. Na dálnici totiž většina řidičů jede někde kolem maximální povolené rychlosti, což je obvykle 120-130 km/h. Na silnicích mimo obce je to ale méně, což sice cestu o něco protáhne, na druhou stranu to skutečně sníží spotřebu, která je u většiny aut nejnižší někde v rozmezí 80-100 km/h.
Není to tak strašné, jak to zní
Jakkoliv to zní děsivě, tak rozhodně nestrávíte většinu cesty na nějakých zapadlých okreskách. Naopak, při dobře zvolené trase se povezete po silnicích první nebo druhé třídy, přičemž snad nikde to cestou Chorvatska není zdaleka taková pruda jako u nás. Například v Maďarsku se jede velmi dlouho vyloženě po placce, kde jsou ale dlouhé rovinky, na kterých se skvěle předjíždí. Navíc tam je mimo obce minimální provoz, takže cesta docela rychle utíká. A zcela upřímně – největší pruda za celou cestu je dostat se za české hranice. Pak už je to jenom lepší.
Kalkulačka nákladů na cestu ČR Chorvatsko 🇭🇷
Zkuste to přes Maďarsko
Pokud si dáme za cíl například Zadar, pak nám navigace určí jako lepší cestu přes Rakousko. Není divu, je to kratší. Na druhou stranu už kousek za Vídní se dočkáte úzkých silniček plných zatáček, kde si třeba na předjetí kamionu budete muset chvíli počkat. Je tedy možná skutečně lepší to vzít přes Maďarsko a Rakouskem projet podél slovenských hranic, tedy objet Vídeň z východu. Při cestě z Prahy vás to potáhne více vnitrozemím a Vídeň objedete ze západu. Máte-li alespoň českou dálniční známku, sjeďte si po D1 do Brna a pak vás navigace bude tlačit tou lepší cestou, tedy kolem hranice Rakousko-Slovensko.
Zpomalení pak přijde ve Slovinsku, kde je to vesnička za vesničkou. To samé naneštěstí následuje i v Chorvatsku, tedy před Zadarem. Jak se dostanete za něj, tak už je situace lepší a cesta začne zase ubíhat. Až na pobřeží už byste se měli dostat v klidu a bez komplikací.
Výhodné cestovní pojištění do Chorvatska
Bez rakve a na LPG
Na takto dlouhé trase se samozřejmě každé malé navýšení spotřeby projeví, takže je dobré před jízdou nahustit pneumatiky na horní mez předepsaného tlaku. Ideální je jet s co nejlehčím autem, ačkoliv chápeme, že na dovolenou se většinou jede s plně naloženým kufrem. Omezíme se tedy alespoň na doporučení nejezdit se střešním boxem jako zvyšovačem přepravní kapacity, protože ten funguje i jako zvyšovač spotřeby.
Také čtěte
Poloviční vítězství je při současných cenách paliv auto na LPG. Vyzkoušeli jsme si, že i s tak velkým autem, jako je Dacia Jogger, se dá dojet do Záhřebu na jednu 40litrovou nádrž na plyn, kterou jsme naplnili za necelých 900 korun. Benzín ani nafta se v tomto nemohou v tuhle chvíli plynu vyrovnat.
Kalkulačka cesty do Chorvatska
Levně do Chorvatska
Na závěr ještě malé srovnání, které ukazuje, za kolik se dá dojet na chorvatské pobřeží a zpět. Počítáme naftový vůz, který spotřebuje 5,5 litru na sto (cena 46 korun/litr), benzinové auto s apetitem 6,5 litrů na sto (cena 46 korun/litr) a pak LPG se 7,5litrovou spotřebou (cena 25 korun/litr). Za bod začátku cesty a zároveň návratu počítáme Pardubice. Ze srovnání je vidět, že nejlevněji se do Chorvatska dostanete na LPG.
Zadar (868 km)
- nafta 4 392 korun
- benzín 5 190 korun
- LPG 3 255 korun
Split (940 km)
- nafta 4 756 korun
- benzín 5 621 korun
- LPG 3 525 korun
Dubrovník (1 101 km)
- nafta 5 571 korun
- benzín 6 583 korun
- LPG 4 128 korun
Online kalkulačka havarijního pojištění
Zdroj médií: Depositphotos.