PRÁCE 🧰

Ojetý elektromobil do půl milionu? Je vůbec z čeho vybírat?

13. 3. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Výběr elektrického auta Pořízení ojetého elektroauta

Koupě elektromobilu je v dnešní době čím dál zajímavější volbou. Ne každému se ale jen tak stranou povaluje cca milion korun, aby si mohl dovolit nový elektromobil. Za poloviční částku přitom jdou pořídit víc než slušná ojetá auta do zásuvky.

Ojetý elektromobil do půl milionu

Jistě se shodneme, že slabinou elektroaut, ačkoliv už se to pomalu vyrovnává, je cena. Není tak žádným překvapením, že se spousta zákazníků poohlíží po ojetém elektromobilu. Často se jedná o druhé auto do rodiny na pojížďky po městě a po nákupech. Za méně, než půl milionu korun jdou sehnat velmi slušná elektrická auta, která přesně pro tyto účely poslouží dokonale. Nečekejte ale zázračné výkony nebo vysoké dojezdy.

Velkým strašákem ojetého elektromobilu je degradace baterie. Ta v maximální možné míře závisí na konkrétním modelu a způsobu jeho používání. Kromě ujetých kilometrů má vliv i nejčastější typ nabíjení (rychlonabíječky pro baterii nejsou zrovna dobré), nebo třeba jízdní styl. Většina masově vyráběných elektromobilů si ale stále udržuje kapacitu baterie nad 80 %, tudíž degradace není tak hrozná, jak se s příchodem elektromobility předpokládalo. Baterii ale měnit nechcete – museli byste si připravit vyšší desítky až stovky tisíc korun. Modely v našem výběru mají často také stále platnou tovární záruku na baterii.

Volkswagen e-Golf

Elektrický Golf je na trhu od roku 2014. Nabízel se nejdříve s baterií o kapacitě 24,2 kWh, následně v roce 2017 došlo k navýšení na 35,8 kWh. Větší baterie je ale v našem cenovém rozpětí spíše vzácná. Za příplatek bylo k dispozici i tepelné čerpadlo, které může s dojezdem pomoci. I tak ale počítejte s akčním rádiusem hodně pod 200 kilometrů.

Jinak je to ale klasický Golf. Za částku startující lehce pod 400 000 korun dostanete uživatelsky přívětivé a praktické auto. A to i přesto, že platforma Golfu nebyla stavěna na implementaci baterií, s čímž se pojí určité kompromisy. Ojetý e-Golf navíc netrpí téměř žádnými závadami.

Nissan Leaf

Konkurent e-Golfu, a jeden z prvních masově dostupných elektromobilů, už je na trhu ojetých elektromobilů dostupný i ve druhé generaci. Před vámi je tedy volba. Buď si připlatíte a za cenu přesahující 400 000 korun si dopřejete ve všech směrech lepší druhou generaci (a především v dojezdu), anebo nějaké peníze ušetříte a za cca 250 000 korun pořídíte první generaci.

Nissan Leaf

Druhá generace je hodnotněji působící auto, chlubí se navíc baterií o kapacitě 40 kWh, takže dojezd přes 200 kilometrů není žádný problém. První generace má kapacitu baterie pouhých 24 kWh, v nabídce byla i 30kWh verze. Pokud vám ale nevadí poněkud výstřední design, tak i to na projížďky po městě bez problému stačí. I tak ale koukejte po modelech po vylepšení z roku 2014. To přineslo spolehlivější baterii a tepelné čerpadlo. Díky jednoduché technice se navíc obě generace pyšní velmi dobrou spolehlivostí. Testy ale ukazují, že baterie Nissanu Leaf degraduje nadprůměrně hodně, takže na to pozor.

BMW i3

Lehce pod 400 000 korun lze koupit ojeté auto budoucnosti od BMW. Design BMW i3 stále působí nadčasově a poutá zaslouženou pozornost. Nejinak tomu je i v interiéru, kterému dominují recyklované prvky. BMW i3 se nabízelo se třemi kapacitami baterie – 18,2 kWh (60 Ah), 27,2 kWh (94 Ah) a 37,9 kWh (120 Ah). V inzercích je v našem cenovém rozpětí nejčastěji zastoupena nejmenší kapacita baterie. Dojezd tak není zázračný, a i přes nízkou spotřebu se, po klidně i 8 letech v provozu, nedostanete na o moc víc než 100 kilometrů. K dispozici byl i range extender v podobě spalovacího dvouválce, který dokázal dojezd zdvojnásobit. A jako bonus – BMW i3 si většinou kupovali nadšenci do elektromobility, takže se o ně i velmi dobře starali.

Tohle jsou naše tři tipy, dovolíme si však zmínit některé další možnosti. Kdo by toužil po novějším elektromobilu, nechť se poohlédne po lehce ojeté Dacii Spring, kterou jsme i nedávno testovali. Ti, co by toužili po malém městské autě jistě potěší VW e-UP, Škoda Citigo iV nebo druhá generace Renaultu Zoe. Zajímavou alternativou může být i Kia Soul EV, Peugeot iOn nebo Fiat 500e.

Ojetý elektromobil ale stále není záležitostí pro každého. V našem výběru žádné auto neexceluje svým dojezdem, a tak je nabíjení přes noc u domu prakticky nutnost, aby se provoz takového ojetého elektromobilu vyplatil.

Zdroj info: VW, Nissan, BMW.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články