Co je v elektromobilu lepší oproti spalováku

22. 11. 2022 4 min. čtení Tipy a rady

Co je vlastně na elektromobilu lepší oproti spalováku? Přesně tu otázku jsem si položil, když jsem měl elektrické Volvo C40 na týdenní test.

Co je v elektromobilu lepší oproti spalováku

Nároky na řidiče

První, co mě napadlo, byly nároky na řidiče. Ty jsou totiž u elektromobilů prakticky nulové. Co vlastně myslím těmi nároky na řidiče? Vysvětlení mám hned dvě. První jsou nároky na údržbu. U elektromobilu můžete víceméně zapomenout na to, že si cokoliv, kromě dolití kapaliny do ostřikovačů, uděláte doma. Takže musíte vyhledat servis, nejlépe autorizovaný.

Výhodou ale je, že se většinou u elektromobilů mění jen spotřební věci. A to ještě nikterak často. Nebavíme se tu o věcech, které se mohou nečekaně rozbít, ale spíš o součástkách, které se musí v určitém intervalu měnit. U spalovacích motorů to je ty typicky olej, filtry, rozvody. To vše u elektromobilu odpadá a pravidelné prohlídky jsou pak díky tomu o něco levnější. A ušetříte i brzdy, ačkoliv musí brzdit těžký vůz a rychle se opotřebovávají. Elektromobily totiž většinou dokáží brzdit rekuperací, což brzdám výrazně uleví.

A nyní se dostávám k vysvětlení číslo dvě. Tím jsou nároky při řízení. Když totiž vezmu svoji pomyslnou stupnici složitosti řízení automobilu, tak mi jako nejnáročnější pro řidiče vychází manuální převodovka. Pravou rukou řadíte rychlosti a nohama zběsile tancujete na pedálech. Ne, že by mě to nebavilo, naopak je pro mě manuál srdeční záležitostí. Pravdou je, že na řidiče klade určité nároky.

O něco méně náročný je spalovák s automatickou převodovkou. U něj už řidič „jenom“ točí volantem a přešlapává pravou nohou mezi plynem a brzdou. Nepochybuji, že se najdou i tací, kteří k brzdění využívají levou nohu. Jistě ale uznáte, že je automat oproti manuálu takzvaně víc na pohodu. Jedno mají spalováky společné – nedělá jim úplně dobře, když hned po nastartování jedete, obrazně řečeno, na plný plyn. Jednotlivé komponenty se potřebují zahřát, aby fungovaly optimálně. A tím se dostávám k elektromobilu, tomu je to totiž víceméně jedno. Řidič do něj sedne a prostě jede. Když navíc elektro auto dokáže místo brzdění rekuperovat, odpadá i ta nutnost přešlapávat z plynu na brzdu.

Co je v elektromobilu lepší oproti spalováku

Plynulost jízdy

Ať se jedná o manuál či automat, tak se sem tam nějakému neplynulému rozjezdu nebo zacukání nevyhnete. To u elektromobilu nehrozí. Většina elektromobilů nemá klasickou převodovku. Přísun točivého momentu je tudíž nepřetržitý, a tím pádem velmi plynulý. Navíc je, tak nějak z podstaty fungování elektromotorů, dostupný okamžitě. Nečeká se, až se nafoukne turbo, podřadí nebo až se pustí spojka – prostě auto reaguje ihned. A to se v některých případech opravdu hodí.

Praktičnost

Spousta elektromobilů na dnešním trhu nabízí vychytávku, o které si většina spalováků může nechat jen zdát. Je to přední kufr, někdy přezdívaný jako „frunk“. Možné to je díky kompaktním rozměrům elektromotorů. Pod přední kapotou tak vzniká místo, které se dá dobře využít. Sami si řekněte, kolik zbytečných věcí vozíte v zavazadlovém prostotu, které nevyužíváte tak často, a které vám tam zabírají prostor. No, a to jsou přesně ty věci, které umístíte do „frunku“ a necháte je tam. Samozřejmě není úplně vhodné tam umisťovat věci, které potřebujete mít rychle po ruce – do „frunku“ je přeci jen složitější přístup než do normálního kufru. Jako vychytávka je to ale super.

Co je v elektromobilu lepší oproti spalováku

A to jsou tři výhody, kterých jsem si za svůj týden s elektromobilem všiml. Samozřejmě by se daly vymyslet další. Jízda je tichá a výkon je vysoký. Baterie v podlaze snižují těžiště vozu a zlepšují vyvážení. Je toho hodně. Nakonec ale platí, že každá koncepce má své výhody, ale i nevýhody.

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Radim Krejčík.

Podobné články