PRÁCE 🧰

Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf IV (1997–2003) (1. díl)

12. 3. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Volkswagen

Jedno z nejpovedenějších a nejprodávanějších aut všech dob. Čtyřkový golf měl zaděláno na úspěch, protože nabídl příkladnou odolnost, povedené motory a skvělou užitnou hodnotu. Není divu, že je to vyhledávaná ojetina i dnes, možná bychom spíš měli napsat zejména dnes, kdy může nalezí kousku v dobrém stavu znamenat levný a snadno servisovatelný prostředek dopravy třeba do práce.

Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf IV (1997–2003) (1. díl)

Schválně si toho někdy zkuste všimnout – od páté generace dál už nám ty golfy nějak trochu splývají. Čtyřku však pozná bezpečně asi každý, kdo se o auta alespoň trochu zajímá. Poznávacím znamením je jednoduchý, ale nadčasový design a tehdy na konci devadesátek to byla opravdu pecka, protože lidové auto přineslo do interiéru měkčené plasty. Platforma PQ34 byla sdílena v rámci koncernu například s oktávkou a umožňovala zástavbu široké řady motorů, kterými skupina VW tehdy disponovala. Dalo by se říct, že Volkswagen Golf vyráběný od roku 1997 do roku 2014 (pro Evropský trh jen do roku 2003) byl odrazem stavu, v jakém se tehdy automobilový průmysl na starém kontinentu nacházel. Byla to zlatá léta a absolutní vrchol.

V původním stavu?

Hezky jsme se zasnili, ale teď k samotnému čtyřkovému golfu! Ojetiny samozřejmě mizejí z nabídek. Ještě před zhruba dvěma lety jste mohli nabídku přehazovat vidlemi, dnes už je výběr o poznání chudší a opravdu zajímavé kusy mizí pod rukama během hodin. K Volkswagenu Golf čtvrté generace se váže jeden známý neduh. Ono je totiž problém najít auto, které je v původním stavu. Obligátní garážované a opečovávané ojetiny skupovali především tuneři, kteří více či méně vůz doprasili.

Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf IV (1997–2003) (1. díl)

Navíc se tahle sorta lidí obvykle domnívá, že tomu jakože rozumí, takže se nebojí ani odvážnějších zásahů do motoru, podvozku a aerodynamiky. Ze spolehlivého auta zvládne mladík holdující levným energetickým nápojům, udělat za dva víkendy polepenou příšernost s šílenými jízdními vlastnostmi, navíc co chvíli se na tomto uměleckém díle něco porouchá. Produkt nezdravě vysokého sebevědomí se po pár týdnech až měsících objeví v inzerci znovu s poruchou specifikovanou slovy „Něco v tom lomozí, ale motor jde nastartovat. Nemám čas to řešit, ale šikovný člověk si s tím poradí. Prodávám tak jak je. Jen samotný kola stály víc, než je prodejní cena.“ Realita je samozřejmě taková, že kupujete vrak, jehož hodnota je záporná. Shánějte proto vůz co nejméně se lišící od sériového stavu a když najdete, tak moc neváhejte.

120 tisíc najeto mít nebude

Dalším rizikem, které číhá pod kapotou jsou motory. Ne že by se nedal vybrat spolehlivý agregát, naopak. Problém je s nájezdy. V zásadě má člověk dvě možnosti: buď zkousne třeba 400 tisíc na počítadle kilometrů, nebo se smíří s tím, že je auto stočené. Nedělejme si iluze, že dvacet a více let stará ojetina bude mít voňavých 90 nebo 120 tisíc. Vítězem bude spíš ten, komu se povede najít golfa s počítadlem začínajícím dvojkou. Znamenalo by to každý rok 8-10 tisíc nájezd, což už reálné je. V případě nafty se však budeme pohybovat spíše u hodnot začínajících čtyřkou, v lepším případě trojkou. Vždy si tedy ideálně pomocí nějaké spolehlivé online služby ojetinu prověřte podle VIN. I zajímavě vypadající inzerát může ukrývat nepěknou finanční past.

Inzeráty ojetých vozů Volkswagen Golf 4. generace

Před podepsáním kupní smlouvy zkontrolujte následující:

  • Koroze – nečekejte, že najdete netknutý kus. Setkáte se spíš s více či méně zdařilými opravami prahů a blatníků. Obojí se dá řešit, pokud se to podchytí včas. Spodek samozřejmě bude liškou pokrytý taky.
  • Podvozek – jednoduchá zadní náprava je fajn a vydrží strašně moc. Na předku nejčastěji odcházejí tyčky stabilizátorů, ale poslechněte si i ložiska. U dvacetiletého auta už toho budou mít taky za sebou dost.
  • 4Motion – vybodněte se na takto staré čtyřkolky. Haldex vyžaduje výměnu oleje po 60 tisících. Jestli vytipované auto vystřídalo pět majitelů, nabeton se na to minimálně dva z nich vykašlali. I samotná spojka už toho bude mít pravděpodobně za sebou opravdu hodně a její oprava bude prakticky nemožná.
  • Zatékání – hledejte stopy po vlhkosti u nohou spolujezdce, kam se dostává přes přes pylový filtr. Příčinou jsou ucpané odtokové kanálky pod předním sklem. Stačí je protáhnout a vyčistit, čímž začnou opět fungovat.
  • Interiér – sedačka řidiče bude patrně prosezená, spolujezdcova dost možná už taky. Jsou firmy, které umějí posltrování vyměnit. Nestojí to majlant a zvládají to i na počkání. Volant bude už na všech inzerovaných autech ošoupaný, stejně jako nejčastěji používaná tlačítka.
  • Klimatizace – vyzkoušejte ji, nový kompresor je drahý. Pokud předchozí majitel nechal doplnit chladicí médium, je to známkou, že se o vůz dobře staral. Správně fungující klimatizace umí při nastavení na nejnižší teplotu pouštět do interiéru až nepříjemně ledový vzduch, a to i na maximální výkon ventilátoru.
Zdroj info: topgear, autouncle, mobile.de.
Zdroj médií: flickr: Kieran White, flickr: The Pug Father.

Podobné články