Mohou to být pouze špatně zavřené dveře, zatažená ruční brzda nebo nesvítící žárovka, ale může to být také například nízká hladina oleje, či jiný problém s motorem. Žádné kontrolky byste neměli ignorovat, mohou vám totiž jako jediné poradit, že je s autem něco špatně, pokud to sami nepoznáte.
Kontrolky v autě: Poradíme, s jakou jezdit a kvůli které raději zavolat odtahovku
Články na téma kontrolky v autě:
- Oranžové kontrolky v autě - kterých se bát?
- Kontrolky v autě - velký přehled
- Kontrolky v autě aneb které je potřeba řešit?
- Kontrolky v autě s vykřičníkem
- Výstražné kontrolky v autě
- Kontrolky v autě - co znamenají a které je potřeba řešit
- Znáte veškeré kontrolky světel v autě?
- Výstražné kontrolky v autě
- Kontrolky v autě: Poradíme, s jakou kontrolkou ještě můžete jezdit - právě čtete
- Bliká kontrolka žhavení – kde je problém?
Výstražné kontrolky v autě svítí pokaždé před tím, než nastartujete. Po startu by měly všechny zhasnout. Pokud nějaká nezhasne, nebo se rozsvítí za jízdy, znamená to problém. Takové problémy v základu dělíme na tři skupiny.
Zelené/modré kontrolky
Tato první skupina kontrolek má pouze informační charakter a nesignalizuje žádnou chybu. Se zeleným podsvícením svítí například denní svícení, přední mlhová světla, blinkry či systém start-stop. U automobilů s automatickými převodovkami se často objevuje také symbol brzdy a nohy, to značí, že je nutné sešlápnout brzdový pedál, například při přeřazování z režimu P na N nebo D. Modré podsvícení najdeme poté u dálkových světel. Podle zákona je použití dálkových světel povoleno pouze v případě, že je vozovka málo osvětlená, nebo když neoslňujete ostatní účastníky provozu – takovými účastníky provozu se rozumí nejen protijedoucí řidiči, ale také řidiči před vámi, cyklisté, chodci, nebo vlak. Použití dálkových světel například při hustém dešti či sněžení může pak být spíše na škodu. Světelný paprsek se totiž odráží a vy vidíte pouze bílou stěnu (někdy také nazýváno jako tzv. „bílá tma“).
Oranžové/žluté kontrolky
Druhou skupinou jsou oranžově či žlutě podsvícené kontrolky. Do této skupiny patří například i funkčnost systému ABS (při prudkém brzdění začne problikávat) nebo svícení zadní mlhovkou, která však neindikuje žádný problém. Zadní mlhovku je dle zákona možné použít v případě, že je snížená viditelnost a je nutné ji zhasnout v případě, kdy vás dojíždí automobil za vámi. Obecně pak oranžové (žluté) kontrolky signalizují nějaký problém, se kterým je však možné s opatrností dojet domů a objednat se do autoservisu. Mezi nejčastější oranžové (žluté) kontrolky, které signalizují problém, patří například nízká hladina paliva, oleje, kapaliny do ostřikovačů nebo chladicí kapaliny, nefunkční žárovka, snížený tlak v pneumatikách, zanesené DPF, problém se žhavením, problém s převodovkou, problém s posilovačem řízení. Pokud svítí kontrolka ABS a ESP, znamená to, že jsou oba tyto systémy nefunkční (pokud problikávají, dávají najevo svou funkčnost). Oranžová kontrolka kávy/čaje vás také může upozornit na to, že jedete až příliš dlouho a bylo by dobré někde zastavit a protáhnout se.
Červené kontrolky
Třetí skupina kontrolek většinou indikuje problém, který je nutný okamžitě vyřešit. Z těch méně závažných to mohou být například špatně dovřené dveře, zatažená ruční brzda, vypnutý systém start-stop nebo nezapnutý bezpečnostní pás. Mezi ty vážnější problémy pak patří kontrolky indikující vysokou teplotu chladicí kapaliny, nízký tlak oleje, nebo špatné dobíjení (nejčastěji problém v alternátoru). Problém může být také s katalyzátorem, posilovačem řízení (který v případě červeně svítící kontrolky nefunguje) airbagem (při nehodě airbag nemusí fungovat).
Některé automobily mohou mít také dva stupně kontrolky motoru. Pokud kontrolka svítí trvale, je možné s ní dojet, pokud však kontrolka bliká, je nutné okamžitě zastavit, jelikož se může jednat o závažný problém.
A co vy? Jezdíte s vánočním stromečkem na palubní desce, nebo vám nesvítí ani jedna kontrolka? Napište nám do komentářů.
Zdroj médií: Depositphotos, Škoda.