PRÁCE 🧰

Blikající kontrolka žhavení – co to značí?

10. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Závada, která se týká výhradně dieselových motorů, které žhavení mají. Motory benzinové před startem ani po něm nežhaví, takže se bez kontrolky žhavení obejdou.

Blikající kontrolka žhavení – co to značí?

Kontrolka žhavení vzhledem připomíná spirálu nebo pružinku. Mívá oranžovou barvu a svítí obvykle před startem motoru, kdy probíhá žhavení. Po jejím zhasnutí je možné motor nastartovat. Po startu agregátu by se již rozsvítit neměla.

Bliká kontrolka žhavení

  • Žhavicí svíčky jsou to první, co asi každého napadne. Pokud je zima a poslední dobou motor hůře startuje, zamyslete se nad tím, jak jsou asi žhavičky staré. Nevydrží věčně a kolem 120 tisíc kilometrů nájezdu už toho mívají plné zuby. Mohou tedy být na vině ony. Výměna je otázkou nižších jednotek tisíc korun, doporučujeme investovat do originálních, které vydrží skutečně násobně déle, než levné čínské. Vyzkoušeno.
  • Ne každý si asi kontrolku žhavení spojí s brzdovým spínačem, ale závada může být i zde. Když sešlápnete brzdový pedál, rozsvítí se brzdová světla a dozví se o tom řídící jednotka. Prvním krokem by tedy mělo být, že zkontrolujete, zdali se opravdu při brždění rozsvítí zadní červená světla. Pokud ne, víte, kde je problém a je potřeba vyměnit spínač. Je to záležitost několika stovek korun a asi půl hodiny práce.
  • Pokud auto ztratilo výkon a bliká kontrolka žhavení, může být špatně hned několik věcí. Tou nejvážnější a nejdražší je porucha turbodmychadla, případně porucha vstřikovačů. Jestliže řídící jednotka nazná, že není dobré pokračovat v jízdě, rozsvítí se i červená kontrolka závady motoru („pečené kuře“) a kontrolka žhavení bude dál blikat. Pakliže vozidlo „jenom“ ztratilo výkon, a bliká kontrolka žhavení, můžete teoreticky pokračovat v jízdě, řídící jednotka pravděpodobně přepnula do nouzového režimu a omezila výkon. Zde už ale opravdu těžko radit, protože každá automobilka to má trochu jinak a nelze ukázat na konkrétní závadu a její závažnost. V určitých případech to může být i jenom špatné čidlo výfukových plynů.
  • Pakliže nic nenapovídá tomu, že by to mohly být žhavicí svíčky nebo brzdový spínač, doporučujeme spíš autoservis a diagnostiku. Ta pomůže ukázat na přesnou příčinu problému. Odhadovat, jestli jsou špatné vstřikovače nebo odešlo čidlo, je pro laika dost těžké.

Jak funguje žhavení?

Zde se ještě jednou dostáváme k prvnímu bodu, tedy žhavičkám. U těch pozor na fakt, že nežhaví vždy. Řídící jednotka podle teploty vzduchu (čidlo v sání, nikoliv čidlo venkovní teploty) určí, jestli bude žhavení vůbec potřeba. Typicky třeba nad 10 °C diesely nežhaví, stejně tak nežhaví, pokud je motor ještě teplý, protože to jednoduše není potřeba. Přes léto se tedy problém se žhavicími svíčkami nemá moc šanci projevit a přijde se na něj obvykle až když začne na podzim nebo v zimě pořádně mrznout. Vzduch do motoru jde pak natolik studený, že ke vznícení směsi nafty a vzduchu nedojde nebo dojde, ale až na několikátý pokus. Řídící jednotka to pozná a teprve tehdy signalizuje problém.

Zdroj info: škoda, dieselpower.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články