PRÁCE 🧰

Výstražné kontrolky v autě - s problémem nemusíte hned do autoservisu

9. 1. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Pokud si nejste jistí, jaké kontrolky se řadí do výstražných, jste na správném místě. Mezi výstražné a varovné kontrolky patří indikátory, které upozorňují na možné vzniknutí problému.

Výstražné kontrolky v autě

Výstražné nebo varovné kontrolky řidiče častokrát pouze upozorňují na závadu, kterou není potřeba řešit v DANÉM okamžiku rozsvícení. V případě delší jízdy by však mohla závada výrazně ohrozit bezpečnost. Většinou se jedná například o prasklou žárovku, nefungující adaptivní tempomat vlivem velké vrstvy sněhu na radaru, nedostatek vody v ostřikovačích, nebo například nízká hladina paliva.

Výstražné kontrolky dále indikují například aktivaci systému ABS při prudším brzdění nebo u aut se vznětovým motorem – žhavení, kdy před nastartováním kontrolka svítí na přístrojovce a po startu zhasne (problém začíná v případě, když se vůbec nerozvití, svítí i po startu nebo během jízdy problikává).

S jakými závadami lze s opatrností dojet do servisu?

Mezi závady, se kterými je možné dojet operativně do servisu, nebo domů patří například:

  • Nízký tlak v pneumatikách – tato kontrolka upozorňuje na nízký tlak v minimálně jedné z pneumatik. Pneumatiku stačí jednoduše dofouknout a systém resetovat.
  • Filtr pevných částic – tuto kontrolku najdete u nových naftových motorů. V případě, že se rozsvítí značí to fakt, že je filtr pevných částic zanesen a je potřeba jeho regenerace. Regeneraci vám mohou provést v servisu anebo ji provedete jednoduše plynulou alespoň dvacetiminutovou jízdou rychlostí alespoň 60 km/h při 1 800 až 2 500 otáčkách za minutu.
  • Systém ABS – ABS je protiblokovací systém brzd, v případě nefunkčnosti je možné pokračovat v jízdě se zvýšenou opatrnosti nejlépe do nejbližšího servisu.
  • Opotřebení brzdových destiček – s výměnou je potřeba opravdu neotálet, brzdný systém je důležitý nejen pro vás, ale také pro ostatní účastníky silničního provozu. Brzy v tomto případě nepřestanou brzdit, ale jejich brzdný účinek se postupně snižuje. Výměna brzdových destiček se obvykle dělá minimálně jedou za dva roky.
  • Nízká hladina motorového oleje – stačí dolít olej správného označení.
  • Nízká hladina kapaliny do ostřikovačů – až to půjde, stačí koupit vodu do ostřikovačů a doplnit ji do správné nádobky.
  • Systém ESP – závada elektronického stabilizačního systému. Probliknutí v zatáčce upozorňuje na zásah systému proti smyku.

Zdroj info: Pneumatiky, Oponeo, Continental, odborník.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články