Kromě klasického mobilního internetového připojení je tu i někdy trochu opomíjený Internet věcí. Co to je a co má společného s auty?
Internet věcí se pomalu dostává i do garáží

Články na téma GPS sledování:
- Kam dát GPS lokátor v autě?
- Sledování GPS lokátorem a zákon
- Lokátor automobilu a reálné případy, kdy zachránil vůz
- GPS lokátor a čtení dat z OBD
- GPS lokalizace je s námi už několik dekád
- GPS ochrana auta a postup při odcizení vozidla
- GPS lokátor do auta a jeho vliv na cenu pojistky
- GPS lokátory a autopůjčovny
- GPS lokátor do auta a kniha jízd
- Vypnutí 2G sítí je problém pro auta i GPS lokátory
- GPS lokátor pro řidiče začátečníka
- GPS lokátor: Kolik stojí provoz?
- Hlídač garáže funguje přes internet věcí - právě čtete
Co je Internet věcí?
Internet věcí, známý také pod zkratkou IoT je pro spoustu lidí trochu neuchopitelnou záležitostí. Spousta mobilních zařízení komunikuje v podstatě nepřetržitě. Nejtypičtějším příkladem jsou smartphony, které přijímají a odesílají data téměř bez ustání. Platí to z velké části i pro dnešní auta, která rovněž přijímají třeba data o dopravě (pro optimalizaci trasy v navigaci) nebo stahování updatů. Například takové Volvo EX30 vám umožní koukat na Netflix a za jízdy můžete poslouchat online rádia nebo podcasty z internetu.
Neustálé komunikace s mobilními sítěmi jsou samozřejmě náročné na výdrž akumulátoru i na výpočetní výkon. Třeba 5G připojení rozhodně není optimalizované tak, aby co nejméně zatěžovalo zařízení. Naopak, prioritou je velmi rychlá odezva a rychlost stahování nebo odesílání dat.
Pak jsou tu zařízení, která nepotřebují umět rychle posílat obrovské objemy dat. Stačí jim připojit se k síti párkrát za den a odeslat jen třeba několik základních údajů. Pak se odpojí, aby neplýtvala energií, a data odešlou zase až klidně za několik dnů nebo týdnů. Pro ně slouží právě Internet věcí.
Pro nasazení v garáži je IoT optimální
Zásadní výhodou je pro zařízení, která využívají IoT sítě (těch je mimochodem několik) už zmíněná výdrž na baterii. Komunikace je dost často jednosměrná a datové balíčky skutečně malé. Není potřeba externí napájení nebo dostupnost blízké WiFi sítě, přes kterou by probíhalo připojení k internetu.
Detektor otevření vrat garáže
Pro příklad využití v auto-moto oblasti můžeme uvést třeba velmi povedený detektor otevření vrat určený speciálně pro garáže, který v současné době testujeme. Ten má svoji baterii, která se nedá nijak dobíjet a popravdě to ani není potřeba, protože výdrž je až pět let. Od zařízení požadujeme především to, aby umělo ohlásit, že se otevřela vrata garáže a že došlo k jejich opětovnému zavření, nechceme po něm, aby streamoval živě, co se v objektu děje. Využívá sítě NB-IoT, do které se připojuje s pomocí klasické SIM karty. V Česku tuto síť provozují všichni tři mobilní operátoři.
Detektor kouře
Dalším příkladem může být třeba detektor kouře. Opět věc, která najde využití třeba v garáži, kde se často vyskytuje krom i auta i řada hořlavin, případně potenciálně rizikové bateriové úložiště energie z fotovoltaických panelů. Baterie v detektoru kouře vydrží klidně dekádu, protože naprostou většinu času nepotřebuje síť vůbec využívat. Pakliže však tato potřeba nastane, bude komunikovat přes LoRa připojení, což je síť, kterou u nás provozují České Radiokomunikace.
Zdroj médií: Depositphotos.
Jak dlouho vám vydržela poslední autobaterie?
Za odborné informace děkujeme partnerovi
REX nabízí zákazníkům jednodušší a bezpečnější život. Ať už se jedná o vozidla, nemovitosti, zaměstnance, zabezpečení nebo GPS lokalizaci. Vše jednoduše a spolehlivě v jednom prostředí.