PRÁCE 🧰

Startovací zdroj Noco Boost X GBX45 po roce

2. 1. 2025 4 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady Rádce motoristy Pomocníci startu Nastartování auta Startovací zdroje Auto-moto baterie a nabíjení

Už přes rok máme v redakci startovací powerbanku Noco Boost X GBX45. Shrnuli jsme naše zkušenosti s používáním. 

Startovací zdroj Noco Boost X GBX45 po roce

Jakožto člověk, který má rád všechno třikrát zajištěné a pojištěné mám přirozeně sympatie k věcem a přístrojům řešícím nejrůznější problémy. Dost zásadní trable mohou nastat, když třeba potřebujete odjet autem, ale to nechce nastartovat. Přesně takové situace umí zachránit startovací powerbanka. A nejen ta! 

Startovací powerbanka nebo startovací kabely?

V okamžiku, kdy motor nenastartuje a děje se to evidentně vlivem vybitého akumulátoru, se nabízí využití startovacích kabelů. Většinou je pořídíte za pár stovek a upřímně na současné maloobjemové motory bez problémů postačí ty hliníkové. Ve slevě v Lidlu je splašíte za tři stovky, hodíte do kufru a je vyřízeno. Kdyby náhodou, jsou tam. 

Jenže ona se s tím pojí ještě celá řada komplikací. Vlastnictví startovacích kabelů neznamená, že automaticky nastartujete. Stojíte před barákem, kabely v ruce, kapotu otevřenou a zjistíte, že by se možná hodilo druhé auto. A to v případě, že máte kliku a nezaparkovali jste čumákem třeba ke zdi, což vyžaduje buď hodně dlouhé kabely nebo kabely dvoje, které velmi neodborně propojíte a doufáte, že to vyjde. Takže čekáte, jestli nějaký ze sousedů někam nepojede, čas běží, nikde nikdo, nakonec na toho nejsympatičtějšího zazvoníte a doufáte v jeho ochotu pomoci bližnímu. 

Nejprodávanější nabíječky baterií

S powerbankou je to trochu jiná písnička. Ta vás ve štychu nenechá, stačí ji připojit, nadlábnout motor a je vyřešeno. V její neprospěch ale hovoří výrazně vyšší cena. Nejlevněji jsme ji našli za bezmála 3200 korun. Za takovou sumu můžete mít startovací kabely skutečně luxusní, celoměděné s velmi „fancy“ svorkami a silikonovou izolací. Zkrátka kabely, o které se jednou vaši potomci při rozdělování dědictví poperou. 

Pořízení jedné nebo druhé varianty musí zvážit každý dle toho, co mu připadá výhodnější. Sichr by bylo mít v autě jak powerbanku, tak i kabely, což už by bylo ale z mého pohledu malinko přehnané. 

Co umí Noco Boost X GBX45 kromě startování?

Po roce zkušeností jsem vyzkoušel Noco ve všech rolích, které umí zahrát, a ne vždy jsem byl 100% spokojen, abych byl upřímný. Powerbanka totiž krom auta poskytne ochotně energii i třeba mobilnímu telefonu. Nenechte se zmýlit její velikostí a vzhledem. Kapacitu má relativně malou, a to 4500 mAh. Na dobití iPhonu to stačí, ale jestli spoléháte na to, že bude takto nabíjet třeba pětkrát po sobě, mýlíte se. 

Další věc – USB konektory. Powerbanku nabíjíte přes USB-C, ale výstup pro telefon je USB klasického střihu, tedy staré hranaté. Ti, kdo přešli kompletně na USB-C, pomocí kterého už se dnes připojuje telefon i v autě a mají tedy jenom USB-C / USB-C kabely, budou muset udělat krok zpět, stejně jako já. To znamená pořídit nebo někde vyhrabat starší typ kabelu, který má na jedné straně USB 3.0 a na straně druhé moderní USB-C. Nejsou to velké náklady, ale je to starost navíc. 

Disko trysko

Navrch je Noco Boost X GBX45 vybaveno dvěma diodami bílé barvy. Ty lze využít v případě nouze a svítit jimi, nebo je nechat blikat. V autě si vozím pro tento účel velmi užitečnou věc, kterou magneticky přichytím na střechu, když zastavím u krajnice v blbém místě, třeba kvůli nehodě. Čert tomu chtěl, že jsem měl problém v autě druhém, kde blikačka není, ale byla tam právě powerbanka. Pomohla, na dálku bylo vidět, že se děje něco nestandardního, ale je škoda, že taky nemá magnet. Na střeše drží, má ze spodní strany pogumování, ale když máte na autě takovou tu vrstvičku ledu, tak ani to nepomůže. Magnet by v takovém případě fungoval lépe. 

Nejlepší startovací zdroj?

Po připojení kabelů pro startování, u kterých cením jejich celkovou kvalitu a robustnost, lze využívat powerbanku k jejímu primárnímu účelu, tedy ke startování aut. To zvládne skutečně na jedničku. Za rok jsem takto jednou pomohl sousedovi, který při povodních potřeboval odjet se starým autem a několikrát jsem nastartoval auto své, než jsem se dokopal ke koupi nové autobaterie. Jakmile totiž máte s sebou powerbanku, začnete v tomto směru malinko hřešit. Víte, že ráno nenastartujete, protože je autobaterie po týdenní odstávce úplně mrtvá, ale neřešíte to. Prostě přijdete k autu, jen zkusmo otočíte klíčkem, slyšíte cvakání, připojíte powerbanku a odjíždíte. Dva starty úplně studeného naftového dvoulitru Noco Boost X GBX45 zvládne, pak už potřebuje nabít. 

Po výměně autobaterie jsem dále vozil powerbanku v autě a ani v mrazech netrpěla na samovybíjení. Uvnitř jsou lithiové články, které sice při promrznutí, stejně jako většina ostatních baterií, poklesnou na využitelné kapacitě, ale ne zase tolik, takže potřebný výkon vydají a auto nastartují. 

Zdroj info: autorský text, noco.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.
Milan, 3. 1. 2025 12:06, reagovat
Celý život opravuji elektroniku, mám zkoušky z 50/1978 Sb. Nejsem až tak neznalý fyzikálních zákonů v oboru. Proto nesdílím až takové nadšení. V konektorech, kabelech a nabíječkách typu"C" nám neznalý úředník udělal trošku "guláš". Zde se opravdu projevil nesoulad nové techniky a neznalého úřady na 1.000 proc., vím, že max. je 100 proc., ten kdo plní na více - fabuluje nebo má špatnou normu! Jsou 4 základní protokoly rychlého nabíjení přes nabíječku, kabel a konektor "C", všechny jsou specifické a vše musí být k sobě jaksi "kompatibilní" (kabel, nabíječka a spotřebič) jinak to moc nefunguje. Problémy s tím spojené ani kulaté razítko nevyřeší. Navíc každý start z takového zdroje dostává baterka "smrtelnou ránu" a další Vánoce již nebude mezi námi. Na zimní start 2.0 D je třeba nejdříve nažhavit, což je asi 20A a následuje cca 12V/300A na start. Dost drahá legrace, vyhodit každé 2 roky 3.000 do šrotu !

Podobné články