Vybitá baterie v klíčku není nic příjemného, nicméně i bez ní se dá vůz bez problémů nastartovat. Stačí vědět, jak na to. Je ale fajn si to minimálně jednou předem vyzkoušet, ať pak znáte správný postup.
Bezklíčové startování automobilu – co dělat, když to nejde?
![Bezklíčové startování automobilu – co dělat, když to nejde?](/data/blog-article/illustration/orig/bezklicove-startovani-automobilu-co-delat-kdyz-to-nejde.jpg)
Články na téma startování vozu:
- Startovací sprej: jak se používá a jaké jsou zkušenosti?
- Jak nastartovat auto s vybitým klíčem
- Startovací zdroj s powerbankou
- Pomocný startovací zdroj
- Při startování auta přes kabely se vyhněte následujícím chybám
- Jak nastartovat auto s vybitým klíčem - právě čtete
- Jak nastartovat auto s vybitou baterií
Proč se moderní klíčky tak rychle vybíjí?
Pořád ještě jsme zvyklí spíš na dálkové ovládání, kde baterie vydržela dlouhá léta, klidně přes dekádu. A s tím, jak se blížilo její úplné vybití, se zkracovala vzdálenost, na kterou auto reagovalo na stisk tlačítek. Dnes stačí mít klíč klidně jenom v kapse a auto se vám odemkne automaticky. Nemusíte ho vyndávat z kapsy ani pro nastartování, v podstatě si ho můžete strčit do kapsy kalhot a víc neřešit. Vše se děje jaksi automaticky. Může za to fakt, že klíček vysílá komunikační signál neustále. A auto neustále poslouchá. Jakmile zachytí signál v blízkosti odemkne se a umožní nastartování motoru. Jakmile se signál vzdálí, zamknou se dveře. Problém je právě v tom neustálém vysílání signálu, což je přesně to, co stojí za rychlým vybíjením baterie. Namísto intervalu deseti let ji teď musíme měnit co dva až tři roky, u některých aut i častěji.
Jak nastartovat auto s vybitým klíčkem?
Když zjistíte, že se vám klíček vybil, máte před sebou dva problémy. Ani jeden z nich však není neřešitelný. Prvním je, dostat se do auta samotného. Každé dálkové ovládání ukrývá pro tyto případy skutečný „hardwarový“ klíč k autu. Stačí odklopit krytku nebo ho jinak vyndat. Popsané je to v manuálu, ačkoliv chápeme, že ten je obvykle uvnitř vozidla. U Škody Octavia například, je to poměrně jednoduché, viz. obrázky níže.
Dále je potřeba odkrýt zámek. Některá auta ho mají dobře viditelný z vnějšku, jiná ho mají skrytý. Opět nám jako příklad poslouží oktávka – podobně to mají i ostatní škodovky. Je potřeba trochu povytáhnout kliku a sundat krytku. Pod ní je klasická mechanická vložka, do které zapadne klíček, který jste před chvíli vydolovali z ovladače. Ostatní automobilky to mají víceméně podobné. Vždy hledejte zámek někde o kliky dveří řidiče.
Výborně, jste uvnitř, teď už jen nastartovat! Zde se bohužel postup liší napříč trhem. Doporučujeme nahlédnout do manuálu, namísto tápání. Obvykle se rozsvítí oranžová kontrolka klíče, protože auto nedetekuje jeho signál. Každý vůz však má místo, kam lze klíč přiložit a poté bez problémů nastartovat. Je to například samotné startovací tlačítko nebo přihrádka svojí velikostí nápadně se pro klíček hodící, pod loketní opěrkou. U zmíněné Octavie je potřeba klíček umístit do předního držáku nápojů. Tam řídící jednotka klíček detekuje i s vybitou baterií a umožní start motoru.
Zdroj médií: Depositphotos, Škoda.