PRÁCE 🧰

Stala se vám nehoda a platíte si „havarijko“? Poradíme, jak vyřídit opravu bez komplikací

21. 8. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Pojištění motoristy Jak vybrat havarijní pojištění Základní info k havarijnímu pojištění

Platíte si havarijní pojištění a bouráte. Na opravu vozidla máte podle pojistných podmínek nárok. Jakmile vám ale zavolá zástupce pojišťovny, překvapí vás otázka, jestli chcete řešit škodu „na fakturu“ nebo rozpočtem. Jaký je mezi oběma variantami rozdíl, co je výhodnější a jak řešit situaci, kdy vám servis opravu „zfušuje“?

Oprava auta z havarijního pojištění: Poradíme, jak na ni

Rozpočet vs. faktura

V telefonu většinou nemáte příliš času zkoumat, jestli se vám více vyplatí oprava auta z havarijního pojištění formou rozpočtu nebo na fakturu. Ideální proto je, pokud se s oběma možnostmi seznámíte ještě před tím, než k případné nehodě dojde.

Pojistné plnění formou rozpočtu se uplatňuje zejména u méně rozsáhlých škod. V tomto případě určí výši škodu zkušený likvidátor pojišťovny, který se vám ozve zpravidla do tří dnů od nahlášení pojistné události.

Likvidátor může určit rozsah škod osobně nebo pomocí videohovoru a fotodokumentace. Podle likvidátorem určeného rozsahu škody pak pojišťovna vyčíslí konečnou výši pojistného plnění, přičemž vychází z průměrných cen práce a náhradních dílů s určitou procentní amortizací materiálu.

Jakmile je finální výše škody ze strany pojišťovny „odklepnuta“, pojišťovna poškozenému posílá peníze. Na něm pak je, jak s prostředky dále naloží. Tento způsob pojistného plnění se proto vyplácí zejména u zručnějších řidičů, kteří dokážou menší opravy vyřešit sami, případně mají „známé v servise“.

Oprava auta na fakturu pak počítá s využitím smluvních servisů pojišťovny, u níž si „havarijko“ platíte. Pojišťovny se tímto způsobem chrání před použitím předražených náhradních dílů nebo nadceněné práce techniků či autoopravářů, kterou by musela uhradit.

U větších škod, u kterých nedokážete zajistit opravu sami, se tato možnost vyplatí. Navíc bude vyřízení škodné události zpravidla rychlejší, protože smluvní servis má totiž obvykle možnost přímé komunikace s pojišťovnou a dobře zná její postupy.

U opravy na fakturu nicméně vždy požadujte započtení znehodnocení vozu, jehož cena se jako havarovaného při prodeji snižuje. K tomu je vhodné využít znaleckého posudku.

Měli byste vědět: Pokud nechcete využívat smluvních servisů pojišťovny a necháte opravit auto ve vámi vybraném autoservise, počítejte s tím, že může dojít k rozdílům mezi zprůměrovanými cenami práce a náhradních dílů pojišťovny a dané autoopravny. Rozdíl pak musíte uhradit z vlastní kapsy.

Co když vám servis opravu zfušuje?

V případě reklamace opravy si připravte všechny podklady, které máte. V ideálním případě jde o fakturu, případně i výjezd z diagnostiky, pokud vám ho v servisu u první opravy dali. Na posouzení reklamace má servis ze zákona 30 dní. Pokud vlastní chybu uzná, máte vyhráno. Většinou je však situace o poznání komplikovanější.

Pokud servis svoji chybu neuzná, můžete na něj zkusit začít tlačit prostřednictvím tzv. předžalobní výzvy. Někdy se jí servis „zalekne“, protože nemá čas, chuť ani prostředky se soudit. Vzory předžalobních výzev stáhnete na internetu.

Pokud nepomůže ani tenhle krok, pak vám nezbyde nic jiného než oslovit zkušeného právníka, jehož služby vás ale vyjdou na několik tisíc korun. Vždy je tak potřeba objektivně zhodnotit, jaký je poměr mezi uhrazenými a obdrženými prostředky a jestli se vám tento krok vyplatí.

Závěrem jen doplníme, že samotná výzva ani spolupráce s právníkem vás nijak nezavazuje k tomu hnát celou věc k soudu!

  Online kalkulačka havarijního pojištění

Zdroj info: pojistné podmínky pojišťoven.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články