🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Blíží se sezóna auta věčně pokrytého pylem

7. 4. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Každý rok je to víceméně to samé. S příchodem jara se na autech začne objevovat vrstvička pylu. Co s tím a dá se tomu nějak předejít?

Pyl na autě – co s ním?

Duben a květen jsou obvykle měsíce, kdy je pylu nejvíc, což se projevuje tak, že i pro čerstvě umyté auto stačí pár desítek minut a opět je celé pokryté drobným popraškem světlé barvy. Jediná šance, jak se tomu vyhnout, je vůz garážovat a ideálně ho z garáže vůbec nevytahovat, což patrně většina majitelů aut dělat tak úplně nechce.

Škodí pyl laku?

Samotný pyl laku nijak neškodí, to, že s ním vůz přijde do kontaktu, nevadí ničemu. Pyl není tak tvrdý, aby sám od sebe lak poškrábal, krycí vrstva před ním chrání dostatečně. Z vlastní zkušenosti však musíme varovat před parkováním pod stromy. Na jaře z některých začne odkapávat cosi, co na laku umí nepříjemně zatvrdnout a zanechat po čase stopu. Pakliže zjistíte, že něco nechutného a lepkavého nakapalo na karoserii, co nejdříve ji pořádně omyjte.

Na samotný pyl platí nejlépe voda. Od nějakého drhnutí houbou nebo kartáčem vás budeme spíš odrazovat – co jde odstranit bezkontaktně, to jenom opláchněte. Je to obecná rada pro péči o lak. Kdykoliv auto začnete drhnout, riskujete, že prachem vytvoříte jemné škrábance. Pakliže vám to nevadí, pyl klidně na autě nechejte do prvního deště nebo do konce té hlavní pylové sezony.

Vyměňte kabinový filtr

Nejlepší doba pro výměnu kabinového filtru je před začátkem toho nejhoršího pylového marastu, nebo po něm. Vzduch plný prachu ale dá filtru zabrat, protože velikostně to vychází zhruba na 50 až 90 % procent zachycených částic, zbytek je menší a do ventilace může projít. Aktivní uhlí nic nezmůže, to je spíš proti pachům, nejlepší je koupit nějaký kvalitní od prověřeného výrobce, dělají se i filtry antialergické, které jsou jemnější a zachytí prakticky veškeré pylové částice.

Vysajte si v autě

Že je brzy vše pokryté prachem, platí nejen pro vnější povrch, ale časem i pro interiér vozidla. Neotevírejte okénko, raději pro ochlazení zapněte klimošku. A jste-li alergici, pomůže vám si uvnitř vysávat. Není potřeba to nějak přehánět, stačí palubní desku, sedačky a vlastně všechny povrchy přejet vysavačem, který pyl vytáhne. Nejhorší je, když si sednete do sedačky plné prachu a pylu, který si dovnitř nanosíte na oblečení a botách.

Umístění filtru je obvykle napsané v manuálu k vozu. Bývá někde nad nohami spolujezdce, výměna by měla proběhnout opět v předepsaném intervalu, nicméně doporučujeme nejvýše dva roky a 30 tisíc kilometrů. Alergici a citlivější jedinci by měli měnit filtr každý rok.

Zdroj info: Autobell, calibercarwash, rockhillnissan.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články