PRÁCE 🧰

Koroze auta – lze ji předcházet?

5. 10. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Balanc automobilového světa funguje. Statisticky nejspolehlivější auta jsou ta z Japonska. Motor jim obvykle drží, elektronika také, takže stačí skutečně jen základní údržba a můžete jezdit do skonání světa. Jenže právě u aut japonské provenience se projevuje jeden typický neduh – koroze.

Koroze karoserie auta

Jistě, trochu zobecňujeme, ale snad každý ví, že Hondy nebo třeba Mazdy měly svého času dost zásadní problém s mizernou protikorozní ochranou, jinak to byly (a ty přeživší stále jsou) neskutečné držáky. Na druhém konci planety zase Renault dělal dvojkovou Lagunu. Na té se kazilo snad úplně všechno, ale korozi odolávala, jako kdyby byla z plastu. Limit životnosti tedy každé auto nakonec našlo, tedy pokud nepočítáme pár výjimek, jako třeba Audi A2, které má karoserii z hliníku a dalo se koupit i s velmi spolehlivým motorem. Ale tady byl zase trochu jiný neduh – první větší ťukanec znamenal dost drahou opravu.

Co je koroze?

Korozi můžeme definovat jako v pozemských podmínkách samovolné narušování struktury materiálu, které postupuje v závislosti na agresivitě prostředí. Rozrušování materiálu způsobí elektrochemické a chemické vlivy prostředí. Když to vztáhneme na automobilový segment, tak je to nejčastěji postupná degradace karoserie nebo jejích částí. Výsledkem je vůz, který již není možné dále provozovat, protože nemá potřebné vlastnosti, a to zejména stran pevnosti a deformace při nárazu. Než se však do této fáze postupu koroze auto dostane, má řidič šanci proces zpomalit, případně zcela odvrátit příkladnou péčí.

Koroze auta

Co není v autě z kovů, to obvykle nerezne, nicméně abychom byli fér, tak i plasty a ostatní materiály mají své problémy. Nicméně kovová karoserie je konstrukčním prvkem, který jakmile oslabíme, měníme zásadně jeho pevnost. Dále trpí samozřejmě i podvozkové díly, které sice nahradit jdou, ale kdo někdy měnil třeba rameno nápravy, ví, že levné to zrovna není. Tedy pakliže se člověk nespokojí s dílem čínské provenience, u něhož kvalitu snad ani očekávat nelze, když je jeho cena desetinová oproti originálu.

Dále tu máme korozi materiálu spíše spotřebního, u kterého s ní víceméně počítáme. Teď máme na mysli třeba brzdové trubky, výfuk a podobně. Při méně častém provozování auta parkovaného venku sem můžeme počítat klidně i brzdové kotouče.

Proč se na ni přijde pozdě?

Koroze má tu nevýhodu, že není slyšet ani cítit. Odhalit ji pohledem je možné až ve chvíli, kdy se přímo díváme na zkorodovaný díl. Může tedy vesele hlodat třeba za plastovým krytem, uvnitř dílu, třeba v dutém prahu, ale klidně i pod vrstvičkou laku. V tom je její zákeřnost – spousta majitelů aut by ji ráda řešila, problém je, že s tím začnou pozdě, tedy až ve chvíli, kdy ji vidí. Což je dost často skutečně až tehdy, kdy je díl zralý na výměnu, pakliže to nejde, musí se sáhnout k odříznutí nezdravého a nahlodaného kusu karoserie a nahradit ho novým plechem. Práce je to časově velmi náročná, vyžaduje pečlivost a zručnost. U starších vozů se obvykle nevyplatí, proto se přistupuje k u nás tolik oblíbenému „dokud nás STK nerozdělí“ a auto se prostě „dojezdí“.

Že provoz auta s rozsáhlejší korozí není úplně dobrý nápad, je asi jasné. V lepším případě stačí menší ťukanec na parkovišti, který pošle vůz do šrotu, v tom horším se třeba vyvalí kolo ven kvůli prasklému ramenu. Jak se asi dovtípíte, není selhání zásadního konstrukčního prvku třeba za jízdy po dálnici nic, co by bylo zdraví prospěšné.

Jak se dá korozi bránit

Protikorozní ochraně se plánujeme dlouhodoběji věnovat ve spolupráci s odborníky. Nicméně už teď můžeme zkusit pár obecnějších rad. Vsadíme, se že každému jsou následující body naprosto jasné a ví o nich, přesto nějakou záhadou jezdí po našich silnicích velké množství aut, která už měla dávno skončit na magnetu

  • Kdykoliv máte šanci se na auto podívat zespodu, udělejte to. Ať už je to na STK nebo při výměně oleje v servisu, klidně se s trochou drzosti mrkněte, jak vypadá podvozek, a to zejména z té „nepohledové strany“, tedy z úhlu, odkud na něj nevidíte, když auto stojí na parkovišti.
  • Při výběru ojetiny si s sebou vezměte zrcátko nebo se alespoň s pomocí kamery mobilního telefonu podívejte na zásadní místa. Do prahů sice nevidíte, ale po vycvaknutí záslepky se dá s pomocí svítilny nahlédnout dovnitř.
  • Nejzákeřnější je koroze, která hlodá v dutinách. Aby se nekoncentrovala voda v místech, kde nemá, jsou tyto dutiny vybaveny odtokovými kanálky. Ty je dobré jednou za čas pročistit. Nikoliv však kovovým drátem, který poškrábe povrchovou ochranu! Dvojnásob se to týká aut se střešními okny, ale i třeba skrz dveře teče za deště voda, která pak odchází dírkami v jejich spodní části a stéká na práh.
  • Najdete-li známku koroze, byť je to malinká dírka v laku způsobená odlétnuvším kamínkem, řešte ji. Nenechávejte to na „po zimě“, nenechávejte to na „před příští STK“. S korozí se to má tak, že jakmile někde začne, maká pořád a zvětšuje se. A s ní i náklady na její odstranění.

Zdroj info: rac.co, warrantydirect.co.uk.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články