Chránit auto proti korozi je důležité, pokud si ho plánujete nechat více jak pár let. I když ho ale budete prodávat, dostanete lepší cenu, když nebude prolezlé rzí.
Ochrana karoserie proti korozi
Články na téma ochrana vozu před reznutím a korozí:
- Jak se zbavit rzi na karoserii jednoduše?
- Fungují ochranné spreje a nástřiky podvozku?
- Jak vyvařit prahy u auta
- Oprava rezavého blatníku
- Protikorozní ochrana auta v zimě
- Auto bez koroze – která nejlépe odolávají?
- Koroze zánovních aut je hrozbou. Kde hrozí nejvíce?
- Údržba auta po zimě je jednoduchá. Stačí vědět, jak na ni
- Ochrana proti korozi – zkoušíme XCP Rust Blocker a WD-40
- Ochrana spodku vozidla a dutin proti korozi - právě čtete
- Koroze karoserie auta
- Jak zabránit korozi
- Jaká auta mají nejlepší ochranu proti korozi?
- Jak automobilky brání korozi na autech?
- Jaká jsou auta s nejlepší antikorozní ochranou?
- Zkorodované brzdy mohou pěkně potrápit. Jak se rzi zbavit?
Prevence vítězí
Karoserie je obvykle z kovu a kovy mívají tendence oxidovat. Proti vzdušné vlhkosti je stačí něčím natřít, což problém řeší, jenže žádný nátěr nevydrží věčně, navíc korozi nechtěně dost pomáháme. Zejména v dutinách pak může hlodat několik let velmi nenápadně a když zjistíme její rozsah, bývá často oprava nerentabilní. Snad nikde jinde tolik neplatí okřídlené rčení, že nejlepší je prevence.
Ochrana karoserie proti korozi je prakticky u všech automobilek spíš nedostatečná. Někteří výrobci pozinkovávají jenom podvozky, jiní celou karoserii, ale o nějakém komplexní „vrstvené“ ochraně nelze hovořit. Třeba Škoda sice jeden čas velmi pečlivě vystříkávala dutiny voskem (majitelé "předfaceliftových" Roomsterů to dobře vědí, protože i po dvou letech z odtokových děr na spodní straně dveří vosk vytékal a nepůsobilo to příliš esteticky), ale třeba nápravy zůstávají jen přelakované, což je ochrana tak na polovinu první zimy.
Však také není v jejich zájmu, aby vám auto vydrželo na věky, rádi vám třeba za osm let prodají nové. Když to staré bude sice třeba funkční, bude-li mít díry v prazích a nápravy se budou rozpadat, přes technickou neprojdete a opět se dostáváme k rentabilitě a technické proveditelnosti opravy.
Gumoasfalt je přežitek
Na ochranu karoserie a jejích dutin existuje dnes velké množství nejrůznějších chemických přípravků. Dříve se používal gumoasfalt, který však měl tendence tvořit vrstvu, jež se časem odlupovala. Ve vzduchové mezeře mezi kovem a ochranou vznikla koroze a obvykle ušla pozornosti majitele auta, takže nátěr byl ve výsledku kontraproduktivní. Současný trh nabízí mnohem sofistikovanější možnosti, jako například Dinitrol, nejčastěji se jedná o přípravek na bázi vosku. Vosk má totiž skvělé vlastnosti – jednak vzlíná, takže má tendence „zalézat“ i všude tam, kam se nedostane tlakovým nástřikem a pak se také umí sám opravovat a drobné vrypy zacelí slitím.
Ochranu proti korozi zvládnete i v garáži
Dodatečnou ochranu zvládnete aplikovat i doma, ačkoliv v podmínkách běžné garáže bez zvedáku nebo jámy je to docela náročné. Předně je důležité zbavit podvozek veškeré koroze a nebát se zajet opravdu úplně všude. Jakmile totiž někde necháte korozi i jen maličký prostor, nezastavíte ji a bude se šířit dál. Rozhodně si však vezměte respirátor, práce s bruskou pod autem je dost nepříjemná. Je tedy potřeba ji opravdu pečlivě obrousit a až poté kov ošetřovat. Ošetření dutin je samostatnou kapitolou – obvykle stříkáte vosk někam, kam moc nevidíte a jen obtížně se kontroluje výsledek.
Pakliže svěříte práci firmě, logicky si připlatíte, na druhou stranu bude práci pravděpodobně provádět někdo, kdo to již párkrát dělal a tyto zkušenosti se projeví na výsledku. Zmíněný Dinitrol například poskytuje svým servisním centrům schémata, kde je popsáno, kam všude je třeba přípravek aplikovat a jak se do jaké dutiny dostat. Samozřejmě nelze „naprat“ ochranu úplně všude, protože by mohla ovlivnit třeba činnost čidla airbagu.
Zdroj médií: Jakub Mokříš, Dinitrol.