PRÁCE 🧰

Oprava koroze blatníku

26. 3. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Povrchová koroze blatníků se řadí mezi nejčastější poškození automobilů. Tento problém bychom však neměli přehlížet, protože se bude rozšiřovat dál a hlouběji. Jak správně a kvalitně opravit rezavý blatník?

Oprava rezavého blatníku

Jak vlastně vzniká rez na autech?

Rez na autech vzniká každodenním ježděním, a to v každém počasí. Především pak na podzim a v zimě. Tato roční období se vyznačují především vydatnými dešti, sněhem a s tím spojenými solnými či kamennými posypy, které mohou lak našeho auta a karoserii pěkně potrápit.

Demontování není vždy úplně nutné

I přes to, že na trhu existuje nespočet přípravků, které dbají na důkladnou ochranu, i dnes na autě bohužel objevíme rezavá místa, která musíme opravit. Prahy a blatníky jsou ta nejčastější místa, kde rez můžeme pozorovat. Při opravě koroze lemů blatníků a předních blatníků je možné ze začátku díly ihned demontovat - hlavně pro lepší manipulaci. Avšak je důležité myslet na to, že zpětné montování může být složitější (především u blatníků a lemů, které mohou být z druhovýroby - nemusí vám tam na první dobrou sedět).

Jak opravit rezavé lemy a blatníky

Samotná oprava lemu nemusí být nic složitého, hlavním krokem je kvalitní příprava, mezi kterou se řadí hlavně pořádné odstranění koroze. Tu můžete buď obrousit - například úhlovou bruskou s brusným kotoučem, nebo jednoduše vyříznout. Takto se definitivně zbavíte koroze na daném místě. Avšak ptáte se, kde najdete takový kus lemu nebo blatníku? Nevěste hlavu, mnoho obchodů nabízí opravné sady, ve kterých naleznete buď plastové, nebo plechové blatníky (záleží na výběru). Plechové blatníky pak stačí jednoduše navařit na vyřezané místo a kvalitně ošetřit.

Pokud jste se vydali cestou plastových blatníků, musíte ošetřit již stávající rezavé blatníky odrezovačem, nebo základním nátěrem, který nám nově vznikající korozi pomůže zastavit. Tento povrch musíte poté zdrsnit brusným papírem. Na takto ošetřené blatníky poté naneste první vrstvu hliníkového tmelu (na velké díry nejlépe tmel skelný). Až tmel vytvrdne, musíte jej přebrousit tak, aby byl rovný a do tvaru blatníku. Nakonec jej přestříkáte stříkacím tmelem a opět přebrousíte.

Na takto opravený a ošetřený blatník, můžete buď nasadit opravný plastový blatník, nebo jej už doopravit tím, že jej kvalitně odmastíte, nastříkáte do plniče (opět přebrousíte) a zpátky nalakujete do barvy vaší karoserie. Lak pak musíte nechat zaschnout a operačně jej můžete přeleštit leštičkou (pro odstranění kapek, „pomerančové kůry“, či jiných nedokonalostí).

Pokud ale nechcete utrácet za opravné sady, nebo jimi rezavé místo neopravíte, protože se nachází na jiném místě, můžete jít také cestou vyříznutí části z jiné zdravé karoserie, kterou pak jednoduše opět navaříte na své místo. V takovém případě je ale nutné s nějakou korozí už počítat, proto díl pečlivě ošetřete antikorozními přípravky, abyste za rok nemuseli dělat to samé.

Zdroj info: Poradna Poradte, Autoopravy, Mazda klub, Renault Club ČR / SR.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články