Dnešní auta jsou na tom v oblasti odolnosti proti korozi lépe, než ta, kterými jezdili naši dědové. Přesto se ale může docela snadno stát, že se kovomorka objeví. Co pak dělat a jak rez na autě odstranit?
Tipy na odstranění rzi z karoserie vozidla
Články na téma ochrana vozu před reznutím a korozí:
- Jak se zbavit rzi na karoserii jednoduše? - právě čtete
- Fungují ochranné spreje a nástřiky podvozku?
- Jak vyvařit prahy u auta
- Oprava rezavého blatníku
- Protikorozní ochrana auta v zimě
- Auto bez koroze – která nejlépe odolávají?
- Koroze zánovních aut je hrozbou. Kde hrozí nejvíce?
- Údržba auta po zimě je jednoduchá. Stačí vědět, jak na ni
- Ochrana proti korozi – zkoušíme XCP Rust Blocker a WD-40
- Ochrana spodku vozidla a dutin proti korozi
- Koroze karoserie auta
- Jak zabránit korozi
- Jaká auta mají nejlepší ochranu proti korozi?
- Jak automobilky brání korozi na autech?
- Jaká jsou auta s nejlepší antikorozní ochranou?
- Zkorodované brzdy mohou pěkně potrápit. Jak se rzi zbavit?
Je to otázka času
To, že se začne někde loupat barva, případně se objeví typické puchýřky, je znamením, že buď včas zakročíte nebo se vám začne postupem času vůz rozpadat doslova před očima. A pozor, rez je kolikrát vidět až ve chvíli, kdy je pozdě. To je typické třeba pro prahy, které jsou duté a v zimě se do nich dostane sůl s vodou, která si postupem času udělá cestu ven. Takže malá prorezlá dírka viditelná zvenčí, může znamenat velký problém z druhé strany "plechu".
Jakmile objevíte na svém voze korozi, je dobré nejdříve zjistit její skutečný rozsah a pak až se rozhodovat, co s tím. Nemá smysl opravovat kompletně rozežraný díl, to je lepší ho vyměnit. Podaří-li se ale zachytit problém včas, jsou v zásadě dvě možnosti. Svěřit vůz servisu nebo to zvládnout doma. První varianta je logicky dražší a u nepříliš komplikovanějších případů je tedy ekonomičtější se pustit do řešení svépomocí.
Vybírejte odstraňovače polétavé rzi na internetu
Pusťte se do toho
Nebudete toho potřebovat moc, stačí brusný papír zrnitosti 120, kterým obrousíme rez až na lesklý, "zdravý" kov. Je důležité odstranit opravdu veškerou rez a místo důkladně odmastit technickým benzínem. Poté stačí dvousložkovým kytem poškozené místo zakrýt a nechat vytvrdnout.
Ve chvíli, kdy je kyt tvrdý, přijde na řadu jemnější smirkový papír zrnitosti zhruba 400. Tím musíme uvést daný díl do původního tvaru, to znamená kyt brousit tak dlouho, dokud není výsledek uspokojivý. Nemusí se to povést hned na poprvé, to není problém, pak stačí nanést na požadované místo kyt znovu a nechat ho opět ztuhnout.
Máme skoro hotovo
Blížíme s do finále! Jestli jste s vytmelením místa a následným obroušením spokojeni, přichází na řadu řádné očištění vodou od prachu, který vznikl broušením. Následně nechejte vše oschnout a můžete nanést plnič plochy. Závěr pak můžete přenechat lakýrníkovi, který nanese finální barvu a lak. Dá se to zvládnout i v domácích podmínkách, pokud máte přesný odstín, jako je zbytek karoserie.
Ať jste postupovali sebepečlivěji, je třeba říct, že toto řešení není navždy. Opravený díl možná získá zpět svoji estetickou hodnotu, ale počítejte s tím, že do dvou let budete muset práci opakovat.