Při výběru nového auta se asi málokdo zajímá o to, jak bude nový vůz odolávat korozi. Ta je paradoxně větší hrozbou než v minulosti, kdy se silnice více sypaly inertním posypem. Dnes se upřednostňuje sůl, která je velmi agresivní a karoserii umí nahlodat klidně během prvních pár let.
Odolnost proti korozi u moderních aut
Články na téma auta a koroze:
- Auto bez koroze – která nejlépe odolávají?
- Koroze zánovních aut je hrozbou. Kde hrozí nejvíce?
- Koroze karoserie auta
- Jaká auta mají nejlepší ochranu proti korozi? - právě čtete
Obecně platí, že lépe jsou chráněna proti korozi auta z vyšších pater ceníku. Třeba Mercedes-Benz zinkuje celé karoserie docela silnou vrstvou. Automobilka Audi zase ráda používá hliník, který korozi odolává. Zde narážíme třeba na Audi A2, které ač spadalo do nižšího segmentu, bylo z aluminia prakticky celé. Nicméně to byl spíše experiment bez pokračování, protože hliníková lepená kastle má i své nevýhody.
Renault
Značka vyhlášená tím, že jejich auta prostě koroze nežere. Čím to je? Když se na tahle auta podíváte podrobněji, zjistíte, že si při vývoji a výrobě více dávají záležet na detailech, které o tom, jestli si koroze najde šanci, nebo ne, rozhodují. Renaulty mívají velmi dobře chráněný třeba podvozek a podběhy, minimalizují tzv. trap points, tedy místa, kde se voda má tendence držet bez toho, aby odtekla. Dále třeba kritická místa jsou dobře ochráněná vrstvou protikorozního plastického nástřiku, který je velmi kvalitní a vydrží skutečně léta. Karoserie překvapivě není celá pozinkovaná, ale jen její kritické části, u kterých se předpokládá, že budou vystaveny těm nejhorším podmínkám. Přesto Renaulty rzi odolávají perfektně.
Také čtěte
Volvo
U severské značky se tak nějak předpokládá, že by měla být její auta korozivzdorná. Ano, je to pravda a Volvo na to jde stejným základem, jako většina ostatních výrobců – pozinkovanou karoserií. Kromě dalších obvyklých kroků, jako je zaplastování a nástřik podvozku, se automobilka brání korozi i hliníkovými díly podvozku. Jakmile je něco z hliníku, hloubková koroze nehrozí, problém je, že takové díly jsou zároveň i dražší než ocelové, což částečně vysvětluje i vyšší cenu aut značky Volvo.
Audi
Mezi roky 2007 a 2015 Audi trochu experimentovalo a snížilo vrstvu zinku naneseného na karoserii z 5–10 mikronů na 3–8 mikronů. Patrně to zákazníci pocítili, takže následoval návrat k silnější vrstvě pozinkování 5–12 mikronů. Společně s hliníkem, který automobilka má opravdu ráda, a kvalitním ošetřením typických míst, kde koroze začíná, tvoří pozinkování skvělou ochranu proti korozi.
Ochrana proti korozi u konkrétního auta
Základem protikorozní ochrany je pozinkování karoserie a především její síla. V tomto směru může být velmi slušnou nápovědou web Galvanicar, který sdružuje informace právě o protikorozní ochraně toho kterého modelu. Po zadání automobilky, modelu a roku výroby se dozvíte, které části a jak byly ochráněny pozinkováním. Případně se můžete dopátrat dalších detailů, jako využití hliníku, laserového svařování a podobně. Jako vodítko mohou být tyto informace dobré, bohužel ani třeba komplet pozink u první generace Hondy Jazz moc nepomohl a auta rezla doslova před očima.
Zdroj médií: Depositphotos.