Výměna a výběr kabinového filtru

25. 9. 2022 5 min. čtení Tipy a rady

Kabinový filtr odděluje prostředí a vzduch ve vozidle od vnějšího prostředí. Pokud nechcete vdechovat roztoče, bakterie, plísně či jiné mikročástice, je třeba kabinový filtr pravidelně měnit a poohlédnout se po kvalitním produktu.

Výměna a výběr kabinového filtru

Články na téma kabinový filtr:

  1. Jak často měnit kabinový filtr?
  2. Výměna pylového filtru
  3. Výměna a výběr kabinového filtru - právě čtete
  4. Výměna kabinového filtru klimatizace. Jak na to?

K čemu slouží kabinový filtr?

Ono se to často podceňuje, ale kabinový (nebo také pylový) filtr je to, co vás dělí od všeho, co se vyskytuje venku. To znamená, že i od té čudící Avie, za kterou se táhnete do kopce, případně od všech pylů, které na jaře poletují vzduchem, aby alergici věděli, že zima už je pryč.Prach na silnici je tvořen hrubšími i jemnějšími částečkami, otěrem z brzd a pneumatik. Ty velké zachytí filtr s přehledem, ale nejnebezpečnější jsou právě ty nejmenší, které levnější filtry mohou více propouštět. Nezdá se to, ale takový kabinový filtr je dost sofistikovaná a promyšlená komponenta.

Jak často měnit kabinový filtr?

Výměna jednou za dva roky nebo po předepsaném kilometrovém nájezdu není jen tak pro nic za nic. I sebelepší filtr se časem naplní, a přestane fungovat. Pórovitá struktura se zanese a vzduch v autě nebude tak krásně čistý, protože nečistoty se budou z filtru uvolňovat směrem dovnitř. Krom toho se pravděpodobně začnou i více mlžit okna.

Kabinové (pylové) filtry v nabídkách e-shopů

Technologie filtrů

Vyrábí se většinou buď z umělých vláken, nebo z celulózy. V rámečku je filtrační materiál poskládán jakoby do harmoniky, aby se zvýšila filtrační plocha. Větší plocha propustí více vzduchu a zároveň déle trvá, než se zanese. Pórovitá struktura má navíc několik vrstev, které jsou různě přes sebe poskládané, aby se zvýšila efektivita filtrace.

Krom "obyč" filtru můžete pořídit i filtr s aktivním uhlím. U nich je jednoduše v materiálu, jak název napovídá, aktivní uhlí. Od pohledu jsou většinou tmavší (šedé až černé), ale v určitých směrech efektivnější. Ono to uhlí je totiž extrémně porézní materiál a skvěle zachytává právě ty nejškodlivější malé částice. Docela dobře funguje i proti pachům a neutralizuje třeba oxidy dusíku. Nemyslete si ale, že filtr s aktivním uhlí znamená nulový zápach, to rozhodně ne. Omezí ho, ale nezlikviduje.

Cena kabinového filtru

Ani ty nejlepší filtry nejsou nijak extrémně drahé. Většinou vyjdou na pár stokorun, a to i ty originální, doporučené výrobcem. U těch je navíc jistota, že budou pasovat tak, jak mají a rámeček nebude mít tendence se bortit, když se ho budete snažit vyměnit. Mimochodem samotná výměna není nijak složitá a u většiny aut ji zvládnete za pár minut. Popsaná je v návodu k autu, ohlídejte si akorát směr proudění vzduchu, který je naznačen šipkami na rámečku filtru.

Zdroj info: Autodoc.
Zdroj médií: Depositphotos.com.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?