PRÁCE 🧰

Olej a turbodmychadlo

1. 2. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Základní info k turbu

Jestli něco v přeplňovaném motoru potřebuje včasné výměny oleje, je to turbodmychadlo. Samotné agregáty jsou stavěné na prodloužené intervaly a počítá se s tím, že bude docházet k ředění olej palivem. Turbo ale zdegradované mazivo neodpouští.

Olej a turbodmychadlo

Olej a turbo

Turbodmychadla v autech jsou závislá na průtoku a tlaku oleje. Každé turbo má malou radiální vůli, která je cítit, když zkusíte prstem s osou „zakvedlat“ do stran (nicméně axiální vůle nesmí být žádná!). Malá vůle je způsobena uložením středu v hydrodynamickém kluzném ložisku. Do toho proudí olej, který svým tlakem osu vystřeďuje a zároveň průtokem chladí. Je-li turbodmychadlo roztočené, nemělo by docházet ke styku mezi osou a ložiskem, naopak, osička by měla „plavat“. Díky tomu také turbo propouští olej, je to přirozené, v určité míře se to zkrátka děje. Jestliže ale turbo žere olej, tedy spaluje ho v takovém množství, že je za autem znatelný modrý dým, je to špatně.

Vliv nečistého oleje na životnost turba

Problém samozřejmě nastává, jsou-li v oleji nějaké nečistoty. Drobné kousky sazí, spečeného karbonu nebo třeba kovu se mohou dostat do prostoru mezi osou a vnitřním povrchem ložiska. Co se stane, je asi jasné – v obrovské rychlosti (oběhová rychlost dosahuje běžně rychlosti vyšší, než je rychlost zvuku) se každá nečistota nezapomenutelně propíše v podobě vrypu. Ty narušují proudění oleje, ale také vytvářejí větší vůle. Jakmile se hřídel nebo ložisko (nejčastěji z bronzové slitiny) vybrousí do určité míry, přestane fungovat zmíněné vystřeďování tlakem oleje, hřídelka s ložiskem se potkají kov na kov a to je víceméně začátek konce. Někdy prozradí špatnou funkci ložiska pískání při zrychlování, a tedy roztáčení turba.

Měňte olej spíš dřív než později

Dobrou prevencí, kterou se dá účinně předejít zničení turba, je včasná výměna oleje, ideálně každých 10 tisíc kilometrů, nebo jednou ročně, podle toho, co nastane dříve. Dá se akceptovat i interval 15 tisíc kilometrů, nikoliv však automobilkami obvykle předepisovaných 30 tisíc (prodloužený interval výměny oleje), a to ani s tzv. long-life olejem.

Ucpaný přívod nebo odtok

Ani kvalitní a včasná výměna maziva nemusí být zárukou, že se turbo nepokazí. Totiž olej musí proudit správně a pod konkrétním tlakem – výpočet mazacího klínu hydrodynamického ložiska je dosti složitý, protože se při něm musí zohlednit i spektrum teplot, ve kterých bude turbo fungovat. Mazání musí být zajištěno jak za hlubokých mrazů, tak za letních veder při dálničním tempu, kdy olej viskozitou připomíná spíš vodu.

Často tak turbodmychadlo odejde vlivem nikoliv nečistot, ale malého tlaku oleje. Stačí přicpaná trubka nebo hadička na přívodu do turbodmychadla, takže tlak mazání klesne a vystřeďování v ložisku nefunguje jak má. A pozor, vliv má i ucpaný odtok, který může způsobit tlakové pulsy nebo třeba příliš silný protitlak čerpadlu. Automobilky montují do olejového potrubí nejrůznější sítka, kde se zachytí nečistoty, začnou se tam hromadit a jako první to typicky odnese právě turbo.

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články