VIDEO: Diagnostika turba podle zvuku

11. 7. 2022 5 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Jak zkontrolovat turbo

Slyšíte při jízdě autem pískání? Jeho původcem může být i turbo. Pískání turba může mít na svědomí několik problémů. 

Diagnostika turba podle zvuku

Články na téma kontrola stavu turba:

  1. Jak poznat špatné turbo
  2. Jak vyměnit střed turba
  3. Kontrola turba svépomocí
  4. Rozdíl mezi dobrým a špatným turbem
  5. Diagnostika turba podle zvuku - právě čtete

Je normální, že turbo píská?

Jak by mělo turbo pískat? To je podobně určitý dotaz, jako když někdo přijde k doktorovi, řekne, že je mu zle a očekává přesnou diagnózu. Tak takhle to nefunguje. Obecně se dá říct, že když turbo zabírá, točí se rychlostí od 150 000 (u benzínu) až do 300 000. Kompresorová vrtule vířící vzduch zvukový projev pak vytváří.

Typický zvukový projev je u motorů Škody Octavia, a to i přes to, že jejich turbo má stejný střed a stejnou konstrukci jako ostatní podobná turba. Zmiňované turbo “řve” i když je v pořádku. Když si koupíte nové auto s tímto turbem, musíte počítat s tím, že až začne zabírat, bude potřeba k jeho přehlušení pustit nahlas rádio. Turbo je prostě nadměrně hlasité a může budit dojem, že “je po něm” i když mu ve skutečnosti nic není. Vinu na tom má jeho konstrukce.

Kdy má turbo zabírat?

Obecně turbo zabírá od cca 1850 otáček podle konstrukce motoru, v tu chvíli se turbo začne opravdu rychleji točit. Pocitově to ale zjistíme až kolem 2000 otáček, kdy přijde zátah.

Pokud někdo chce, aby mu auto zabíralo už v 1 500 otáčkách, tak je to prakticky nesmysl. Samozřejmě je možné to takto nastavit, ale neprospívá to ani autu, ani turbu, protože by vám pak turbo opakovaně spínalo a vypínalo i v malé koloně, když pojedete na minimální otáčky. Tím se životnost turba omezuje.

Proč může turbo pískat?

Na vině může být mechanické poškození turba. Běžné hrany lopatek, když je oseká písek nebo jsou kulaté, víří prach, což by dělat neměly. Pískání se tím zvýší.

Typickým důvodem může být poškození lopatky turbínového kola. Když kape nebo teče střik, tak dohořívající nafta nebo benzín v systému způsobí ohoření lopatek, na kterých se pak vytvoří úzké hrany. Zvuk, který pak vydávají, může vyvolávat pocit, že za vámi jede sanitka. Hlasité pískání se výfukovou vrtulí přenáší do výfukového potrubí, proto je pískání nesnesitelné hlavně pro cestující v zadních řadách sedící nad výfukem. Jedná se o poškození výfukového kola.

Další příčinou hlasitého pískání je netěsnost v systému. Kdekoli v systému může být nějaká netěsnost, která způsobí pískání turba. Vy pak máte pocit, že turbo řve. To ale není příčina, je to důsledek. Turbo se v danou chvíli buď podtáčí nebo přetáčí. Záleží na tom, jestli nemáte ucpaný DPF filtr nebo katalyzátor.

Obecně se dá říct, že turbo píská, když má nízký tlak. To znamená, že tam je například poškozené ovládání nebo naklápění. Když je v systému nízký tlak, tak máte pocit, že slyšíte nějaké pískání – v tomto případě spíše takové nízké hučení. Vysoké pískání je většinou projevem toho, že se turbo naopak přetáčí. To znamená, že máte netěsnost v systému někde na výtlakové straně.

Na to je potřeba si dávat pozor. Spousta mechaniků vyndá turbo úplně zbytečně, přitom je problém někde úplně jinde. Konkrétním příkladem může být auto, které pískalo tak, že se v něm nedalo sedět ani stát v jeho blízkosti. Pískání bylo přičítáno poškozenému turbu. Turbo se samozřejmě vyměnilo, ale pískání nepřestalo. Došlo k další výměně turba, ale pískání stále neustalo. Poté došlo k další výměně – tentokrát bylo použito turbo z vozu, který byl prokazatelně v pořádku, se stejným výsledkem.

Po snaze o diagnostiku turba s pomocí stetoskopu byla příčina odhalena asi o metr dál. Prasklá těsnicí gumička v intercooleru. Takže dvouměsíční opravu a tápání měla na svědomí gumička za 20 Kč. Proto když turbo píská, není třeba ho hned vyndávat z auta, ale je lepší zkontrolovat systém, jestli je opravdu těsný a nedochází k úniku. Dále je třeba prohlédnout DPF filtr, jestli není ucpaný a teprve po zjištění, že je všechno ostatní v pořádku, se věnovat turbu. U některých aut je totiž vytažení turba poměrně složitá operace, nejdřív totiž musí ven motor. Pokud pak zjistíte, že turbu nic není, zapláče jak mechanik, tak zákazník.

Turbo po repasu píská (Octavia RS)

Pokud turbo po repasu píská při nízkých otáčkách a při větší zátěži není slyšet, může za to naše ucho. Pokud totiž slyšíte pískání turba při nižší otáčkách, bude pískat i při těch vyšších. Jedná se ale o ultrazvuk, který my lidé neslyšíme, ale určitě o něm budou vědět všichni psi v okolí.

Kde může být problém? Pokud se jedná o repasované turbo, bylo by nejlepší v první řadě zkontrolovat, jestli dobře doráží naklápění až do spodního šroubu. Protože 125 kW na rozdíl od klasických ventilů, má ventil opačný – na podtlaku vytahuje, místo toho, aby zatahoval a musí dorazit na regulační šroub. Takže může dojít k tomu, že turbo bude pískat ve spodních otáčkách, protože bude mít nízký tlak a auto při nízkých otáčkách nepojede. Samozřejmě může být důvodem i netěsné těsnění nebo nějaký polokroužek.

Diagnostika turba podle zvuku dle odborníka

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?