Tipy a rady, jak na kontrolu turba

22. 4. 2022 3 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Jak zkontrolovat turbo

Že je s turbodmychadlem něco špatně, se dá v řadě případů poznat i bez hlubší diagnostiky, jen se základním nářadím. Navíc to nezabere ani mnoho času.

Kontrola turba svépomocí

Články na téma kontrola stavu turba:

  1. Jak poznat špatné turbo
  2. Jak vyměnit střed turba
  3. Kontrola turba svépomocí - právě čtete
  4. Rozdíl mezi dobrým a špatným turbem
  5. Diagnostika turba podle zvuku

Zvuk a celkový projev turba

Začněme tím, co se dá vypozorovat, aniž byste museli lézt pod kapotu. Turbo někdy samo napoví, že je na odchodu tím, že auto přepíná ve vyšších otáčkách motoru do nouzového režimu. Dalším varovným příznakem je pískání - některá turba jsou trochu hlučná standardně, ale zesilující vysoké tóny jsou rozhodně něco, co by chtělo řešit. Může to znamenat třeba osekané konce listů na dmychadlovém kole.

Základní kontrola turba

První věc - otevřete kapotu, posaďte někoho za volant, ať šlape na plyn a sledujte ovládání geometrie turba. Ne u všech to jde, některá jsou utopená kdesi v motorovém prostoru a je na ně blbě vidět, u některých si můžete pomoci třeba zrcátkem. Každopádně jde o to, zkontrolovat, jestli se ventil plně otevírá a zavírá. Rozsah nastavení se vymezuje pomocí šroubu, který slouží jako doraz. V ideálním stavu by měl zobáček propojený s táhlem ventilu chodit v rozsahu asi 1,5 cm. Na šroubek musí dosednout, to znamená, že se ho musí dotknout!

Kontrola ovládání geometrie

Je v pořádku intercooler?

Další věcí, kterou můžete vyzkoušet, aniž byste se museli pouštět do demontáže, je ověření, jestli není něco špatně s mezichladičem. Ten může být třeba přicpaný, případně zkontrolujte, jestli v něm není díra. Nefunguje to u všech aut, je potřeba, aby tyto hadice byly gumové. Pokud jsou, tak stačí jednou rukou chytnout hadici před a druhou rukou hadici za intercoolerem. Opět se hodí asistent, který šlápne na plyn a mělo by být cítit, že hadice jakoby ztvrdne a nejde zmáčknout, protože se v tu chvíli natlakuje. Obě hadice samozřejmě musí být plus mínus stejně tvrdé, pakliže nejsou (tvrdá bude jen ta přívodní, vývod bude výrazně měkčí), je něco s intercoolerem špatně.

Kontrola ze strany sání

Tady už musíme demontovat hadici, která vede ze sání. Zatím ji dáme někam bokem, ale ještě se k ní vrátíme. Zajímá nás primárně turbo, respektive kompresní kolo. To by nemělo mít žádnou axiální vůli (prostě ho zkuste malinko povytáhnout a zasunout zpět), ale vůle radiální (zakvedlejte s ním ze strany na stranu) by tam nějaká minimální být měla, a to velmi malá - zhruba do milimetru. Samozřejmě, pokud jste schopni s vrtulkou kvedlat ze strany na stranu v rozsahu půl centimetru, je asi jasné, že to je špatně.

Kompresní kolo by také mělo být suché, neměl by na něm být olej. Pokud je špinavé, tak se podívejte do té před chvílí odložené hadice sání. Ta bude nabeton zevnitř špinavá a mazivo do ní jde od napojení separátoru. Tohle je dost často zanedbávaná věc - separátor taky nefunguje na věky věků a jednou za čas je záhodno ho zkontrolovat, případně vyměnit.

Věci, které nevidíte

Jsou samozřejmě další možné závady, které nelze odhalit takhle na rychlo někde v garáži nebo na parkovišti. Ale tyto základní body mohou odhalit ty nejčastější problémy, se kterými se můžete u systémů přeplňování turbodmychadly setkat. V případě, že řídící jednotka zjistí, že je s turbem něco špatně, rozsvítí pravděpodobně kontrolku motoru. Samostatná kontrolka turba v autě obvykle není.

Mechanické příčiny poruchy turbodmychadel

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?