🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Jak poznat špatné turbo?

12. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Jak zkontrolovat turbo

Turbodmychadlo při správném zacházení a péči vydrží zhruba to, co zbytek auta. Tedy klidně čtvrt milionu kilometrů, ale i více. Jak se však pozná, že jeho životnost končí?

Jak poznat špatné turbo?

Špatné turbo – příznaky

Prvním příznakem, který řidič zaregistruje, je obvykle změna zvuku. Jakmile při zrychlování slyšíte pískání nebo hučení, je něco špatně. Může to být prasklá hadice, ale klidně taky vadné ložisko turba nebo osekané lopatky. Řešte to, nenechávejte to být, než vás auto někde nechá.

Leccos napoví i kouř z výfuku. Pakliže je zabarvený do modra, spaluje motor olej, který se do něj dostává právě dost možná z turbodmychadla. Tento stav může autu vydržet i docela dlouho. Nicméně s tím, jak proniká olej do sání, se zvyšuje riziko nevratného poškození agregátu. Doslova se může přetočit, protože v jeden okamžik začne olej spalovat a jeho výkon nelze v takové chvíli regulovat.

Sáhněte si na střed turba

Není zase tak složité se k turbodmychadlu dostat, ačkoliv záleží samozřejmě na konkrétním modelu. Pakliže se vám povede odmontovat hadici od sání, můžete prsty sáhnout na dmychadlové kolo. To může mít zhruba milimetrovou vůli při pohybu do stran, tedy kolmo na osu, nemělo by však mít vůli žádnou v ose (předozadní pohyb). Při příliš velké vůli je nutná repase či výměna a turbo si ji dřív nebo později stejně vynutí. Ještě jedna věc – než si na turbo budete sahat, nechte motor vychladnout.

Střed turbodmychadla je uchycen v kluzném ložisku

Klesla dynamika?

Pakliže se zásadně změní charakter motoru, akcelerace auta a jeho celková dynamika, je dost možná na vině právě turbodmychadlo. Pokud se ještě k tomu rozsvítí kontrolka motoru, je jasné, že je někde problém. Jestliže turbo vezme za své najednou, poznáte to, ztráta tahu je okamžitá, může se přidat ještě trocha kouře z výdechů klimatizace, jak jsme se jednou sami přesvědčili.

Jak poškození turba předcházet?

První a nejzásadnější věcí je olej. Jakmile turbodmychadlo běží, je jeho střed v ložisku vystřeďován mazivem. Kdo má v oleji nečistoty, tomu se střed poškrábe, což má samozřejmě negativní vliv na jeho proudění mezi pánví a středem.

Zásadní roli má i filtr vzduchu. Kdo ho mění pravidelně, nemusí mít obavy, jenže velká část řidičů na to bohužel zapomíná. Postupně se průchodnost filtru snižuje, a to do té míry, že podtlak pak začne vycucávat z filtru drobnější nečistoty, případně dokonce kousky filtru samotného. Při otáčkách hodně přes 100 000 za minutu dokáže kousek papírové vložky turbodmychadlo definitivně odepsat během tisíciny sekundy. V tom lepším případě jenom oseká sací vrtulku, takže turbo začne pískat.

Zdroj info: turba.cz.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články