Turbodmychadlo není ze zásady nějak extrémně citlivá komponenta a při správném zacházení má prakticky neomezenou životnost. V posledních letech se ale objevují i taková turba, která vypadají, jako by byla navržena primárně proto, aby se pokazila.
Rozdíl mezi dobrým a špatným turbem
Články na téma kontrola stavu turba:
- Jak poznat špatné turbo
- Jak vyměnit střed turba
- Kontrola turba svépomocí
- Rozdíl mezi dobrým a špatným turbem - právě čtete
- Diagnostika turba podle zvuku
- Jak se pozná špatné turbo?
Všechno menší
Se zmenšováním motorů se musela nutně zmenšit i turba. Menší motor = menší objem výfukových plynů, které roztáčejí turbínové kolo. Bohužel, zmenšením tak procházejí i osičky, které tvoří samotný střed turbodmychadla. Jenže současně se také dostalo přeplňování ve velkém měřítku do benzinových agregátů, kde jednak turba točí vyšší otáčky a za druhé jsou více tepelně namáhána.
Vyšší namáhání menšího turba
Logickým vyústěním výše uvedených skutečností je větší náročnost na chlazení turba, což znamená vyšší namáhání oleje, ačkoliv i tento problém se daří částečně obcházet chlazením turbodmychadla vodou. Pořád nám tu ale zůstávají velmi vysoké otáčky (klidně kolem 300 tisíc), při kterých dmychadlové kolo nemá problém překročit rychlost zvuku. Ty nejsou takový problém, dokud vše funguje, jak má, při sebemenší disbalanci ale nastává problém - hřídelka by měla být vystředěna tlakem oleje v kluzných ložiskách. Jakmile dojde k přímému doteku bronzového ložiska a ocelové hřídelky, je turbodmychadlo zralé na repasi.
Také čtěte
Kazítko od Helly?
Samostatnou kapitolou je elektronické řízení geometrie. Podtlakový ventil má dlouhou životnost, ale servomotor a plastové převody nikoliv. Výrobci se nenamáhají dělat tyto součástky vystavené prakticky neustálému tepelnému namáhání z kovu, ale vystačí si s plastem. Nejdále to dotáhla firma Hella, která používá jedno naprosto identické turbodmychadlo, jako konkurence. Liší se v malinkatém detailu - ovládání geometrie, respektive ozubený převod zapadající do „šneka“ je z měkkého plastu a velmi brzy se zde vytvoří vůle. Turbo pak nedrží konstantní otáčky při jízdě ustálenou rychlostí a projevuje se to cukáním auta. Řešením je jedině oprava - výměna ovládání geometrie. Celé to ze strany výrobce působí jako by snad chtěli, aby se k nim zákazník po koupi auta pravidelně vracel na drahý servis...
Proč moderní turba odchází a nevydrží
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.