PRÁCE 🧰

Skrytá vada na autě

2. 4. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Financování nákupu vozidla Jak na nákup vozu Smlouva na vozidlo

Kolem reklamací ojetin se točí termín „skrytá vada“. Co to je, jak se to prokazuje a co vše si může autobazar v tomto směru dovolit?

Skrytá vada na autě

Na internetu si můžete přečíst spousty příběhů o tom, jak někdo koupil v bazaru auto a to ho hned cestou domů „vypeklo“. Pokus o reklamaci samozřejmě nebyl úspěšný a pokud se do věci nevložil někdo znalý, zbyly majiteli akorát oči pro pláč.

Co je skrytá vada

U auta rozumíme skrytou vadou takovou závadu, o které prodávající kupujícího neinformoval a zároveň je to vada, kterou nemohl kupující odhalit běžným způsobem. To znamená, že třeba promáčklé dveře skrytá vada nejsou, porucha převodovky, která se projevuje v určitých specifických podmínkách, naopak skrytá vada je. Zákon jasně nedefinuje nějaký výčet konkrétních závad, při případném sporu je to posuzováno individuálně. Logicky nelze očekávat, že laik bude schopen odhalit závadu, která na první pohled není zjevně patrná. Pozor na to, že skryté vady nejsou vady vzniklé provozem nebo opotřebením.

Důležité je, že prodejce je povinen upozornit kupujícího na veškeré závady. Věta „Kupující podpisem stvrzuje, že je plně seznámen se stavem vozu a všemi závadami.“ není považována za výčet závad, ačkoliv zrovna na ni se vychytralí prodejci velmi rádi odvolávají v případě, že se jakákoliv závada projeví. Extrémně pozorní buďte v případě, kdy najdete ve smlouvě větu „Jak stojí a leží“. Tato formulace totiž znamená, že se prodávající zbavuje veškeré zodpovědnosti za jakékoliv skryté vady na vozidle. Nejvyšší soud však prohlásil, že toto ve smlouvě být nesmí. Práva z vadného plnění se vlastně nemůže kupující smluvně vzdát.

Skrytá vada na vozidle a záruční lhůty

Standardně platí při nákupu v autobazaru dvouletá záruční lhůta na ojeté vozidlo. Pakliže se prodejce s kupujícím domluví na zkrácení, je to možné, ale maximálně na rok. Pozor, už to, že má autobazar smlouvu, ve které je zkrácení automaticky zahrnuto, značí prodejce, který si není příliš jistý svým produktem.

Důležitá je lhůta 12 měsíců od prodeje. Pokud se totiž v této lhůtě skrytá závada projeví, má se za to, že ji zboží (tedy v tomto případě auto) mělo již v okamžiku prodeje. Dokázat, že to bylo jinak, musí prodejce. Po 12 měsících se situace obrací a prokazuje kupující, a to na své náklady. Dříve tato lhůta byla šestiměsíční, v roce 2023 se to změnilo na rok.

Skrytá vada – ojeté vozidlo a reklamace

Jestliže se setkáte na ojetině se závadou, kterou považujete za skrytou, doporučujeme se nejprve ujistit, že není uvedena v kupní smlouvě. Rovněž je třeba brát v potaz, zdali závada neodpovídá stáří vozidla. Zde máme na mysli například podvozkové komponenty, které holt u vozidla s nájezdem přes 200 tisíc kilometrů budou spíš na výměnu. Je to běžný stav a reklamace tedy není možná.

Pakliže jste přesvědčeni, že jste v právu, kontaktujte co nejdříve prodejce. Ideální je vozidlo dovézt do bazaru a nechat si vystavit protokol o reklamaci (bez něj není reklamace platná). Prodejte je povinen reklamaci buď zamítnout (opět písemně), závadu opravit nebo vám poskytnout slevu z kupní ceny. Pokud to nezvládne do 30 dnů, můžete od kupní smlouvy odstoupit.

Zdroj info: Coi, cebia.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články