Elektronicky řízená geometrie turba

21. 3. 2022 1 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech

Jedním ze způsobů, jak můžeme řídit turbodmychadlo, je nechat to čistě na elektronice. Jako všechna řešení, i toto má svá pozitiva i negativa.

Elektronicky řízená geometrie turba

Články na téma základní info o turbodmychadlu:

  1. Rozdíl mezi turbem a kompresorem
  2. Lopatky turbínového kola v turbodmychadle se opravdu nenatáčejí
  3. Turbo lag - co to je a proč se to děje?
  4. Tuning turba u Škody Octavia
  5. Jak lze bojovat s turbo lagem?
  6. Elektronicky řízená geometrie turba - právě čtete
  7. Jak změřit tlak turba
  8. Dieselové vs. benzínové turbo
  9. Jak se omezuje turbodíra
  10. Hybridní turbo
  11. Co je to BiTurbo? - již brzy
  12. Přeplňování - turbo nebo kompresor? - již brzy
  13. Kdy spíná turbo - již brzy

Přesnější a vychytanější

Toto řešení je doménou spíše novějších motorů, kde nahrazuje starší systém řízení podtlakovým ventilem.

Za táhlo nicméně tahá malý servomotorek ukrytý v kovovém nebo plastovém boxu. To, kdy a jak se geometrie otevře, je na řídící jednotce, která vyhodnocuje celou řadu údajů a podle toho se řídí. Je tak možné velmi přesně přizpůsobit otevření geometrie aktuálním podmínkám.

Není to na věky

Celé tohle řešení má jednu drobnou nevýhodu - jeho životnost je jednoduše řečeno omezená. Hodně samozřejmě záleží na výrobci, ale turbodmychadlo samotné produkuje velké množství tepla. Cokoliv, co je poblíž, je teplu vystaveno a jak elektronika, tak plastové komponenty jako převody a podobně, tím trpí. I to je jeden z důvodů, proč tahle turbodmychadla nevydrží tolik, jako turba používaná v devadesátých letech a na přelomu milénia.

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice. Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články