PRÁCE 🧰

Jak funguje přetlakový ventil u turba?

4. 12. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Základní info k turbu

Turbodmychadlo pracuje s určitým tlakem. Jenže ten by neměl přesáhnout určitou hodnotu, aby se střed turba neroztočil příliš rychle. Řeší se to několika způsoby.

Jak se turbo zbavuje přetlaku?

Obtokový ventil turba

Když máte někde příliš velký tlak, je nejjednodušším řešením, zbavit se ho pomocí přetlakového ventilu. To je v případě turba jednoduchá klapka, ovládaná mechanismem a odpor plynům tu klade pružinka. Jakmile je přetlačena, otevře se klapka a výfukovým plynům se ještě před turbínovým kolem otevře „vedlejší cesta“, kterou putují přímo do výfuku. Nejdou tedy všechny přes turbínové kolo a nehrozí přílišný nárůst otáček.

Zdá se vám toto řešení spolehlivé? V praxi to jedné skupině řidičů zlobí. Kdo jezdí na spotřebu a motor příliš nevytáčí, tomu se začnou tvořit na klapce karbonové usazeniny, klapka zatuhne, její mechanismus může zalehnout, což je začátek celého problému. Otevírání klapky pak nebude fungovat správně, respektive bude se otevírat buď při vyšším tlaku než má, nebo se neotevře vůbec. Řídící jednotka to samozřejmě zjistí a přepne do nouzového režimu, aby turbo neodešlo. Zkrátka je potřeba, aby přetlaková klapka alespoň občas pracovala, jak nepracuje, bude zlobit.

Podtlakem řízený ventil turba

Abychom výše uvedeným problémům předešli, byl vymyšlen systém, který funguje opačně – ventil je řízený podtlakem. Dodá ho elektromagnetický ventil N75, napojený na vývěvu. Poloha klapky je zde regulována právě podtlakem, jakmile v systému podtlak není, ventil se otevře. Má to hned dvě zásadní výhody. První je, že ventil se pokaždé otevře, když dojde k poklesu tlaku v systému, tedy po vypnutí motoru. Po nastartování se zase zavře a zůstane tak, dokud není potřeba upustit přetlak. Druhým pozitivem je fakt, že v případě poruchy systému zůstane ventil otevřený. V praxi je to daleko méně problematické řešení než jednoduchý přetlakový ventil.

Elektronické řízení obtoku turba

Ventil samozřejmě lze řídit i daleko moderněji než pomocí podtlaku nebo přetlaku. Do hry vstupuje elektronika a servomotor. Princip funkce zde není nijak složitý, opět se přetlak upouští kolem turbodmychadla do výfuku obtokem, do kterého si otevírá cestu klapka. Kdy se otevře a kdy zavře, určuje elektronika na základě údajů z čidel tlaku, podle zařazeného převodového stupně, polohy plynového pedálu a podobně.

Problém těchto elektronických řešení je v jejich nespolehlivosti. Mechanismus otevírání je docela složitý, disponuje většinou malou převodovkou, která je bohužel tvořena v naprosté většině z plastových komponent. Plast vystavený teplu sálajícího výfuku nevěstí nic dobrého a je pravda, že takové řízení turba nevydrží zdaleka tolik, jako přetlakový nebo podtlakový ventil.

Zdroj info: turba.cz.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články