Existuje jeden poměrně zažitý omyl ohledně turbodmychadel. Spousta řidičů si myslí, že se natáčejí lopatky turbínového nebo sacího kola. Není to tak.
Oblíbený omyl o turbodmychadlech
Články na téma základní info o turbodmychadlu:
- Kdy spíná turbo
- Dochlazování turba - má pro vás smysl?
- Tlak turba: Víte, jak jej změřit?
- Elektronicky řízená geometrie turba
- Dochlazování turba v moderních autech
- Olej a turbodmychadlo
- Jak funguje a pracuje turbodmychadlo
- Turbodmychadlo v zimě
- Jak se turbo zbavuje přetlaku?
- Častý omyl – natáčení lopatek turba - právě čtete
- Lopatky turbínového kola v turbodmychadle se nenatáčejí
- Jaký je rozdíl mezi dobrým a špatným turbem?
S vývojem turbodmychadel přišel i termín „variabilní geometrie“. Začal se používat v 90. letech a kolem přelomu tisíciletí, kdy frčela zejména u nás naftová auta vybavená přeplňováním. Spousta řidičů se domnívá, že to funguje podobně, jako je to třeba u vrtulí letadel – natáčí se samotné listy turbínového kola. To bohužel není úplně správně. Naopak, listy samotné jsou napevno a ve svém uchycení se nepohybují ani nijak nenaklápějí.
Natáčejí se přívodu výfukových plynů
Variabilní geometrie (zkráceně se jí říká někdy VNT – Variable Nozzle Turbocharger) je označení pro regulovatelný přívod plynů na turbínové kolo. A ten má právě podobu malých lopatek, které se natáčejí a tím řídí objem i rychlost výfukových plynů. Tato funkce nahrazuje blow-off ventil, který je velmi jednoduchý, ale má v podstatě jen dvě polohy (otevřeno a zavřeno). Naproti tomu plynule stavitelné lopatky umožňují jednak turbo dříve roztočit, a pak také „změkčit“ náběh kroutícího momentu, takže výkonový nárůst je plynulejší a lineárnější.
Technologie natáčecích lopatek se využívá především u motorů dieselových. Mají totiž menší teplotu spalin, lopatky samotné jsou vcelku malé a teplo je ohrožuje. Nicméně v posledních letech se můžeme s tímto systémem setkat i u zážehových motorů, samozřejmě upravených pro vyšší teploty.
Jak funguje naklápění lopatek turbodmychadla?
Funguje to jednoduše. Po obvodu turbínového kola je segment s klapkami. Ten omezuje průtočný průřez, kterým proudí výfukové plyny. Naklápění lopatek je možné řídit pneumaticky nebo elektronicky. Nastavení lopatek provádí obvykle kroužek, který se posunuje.
Celý mechanismus se nachází v poměrně nehostinném prostředí, srovnatelném třeba s podmínkami panujícími na Venuši. Je vystaven teplotám hodně přes 500 stupňů, sazím, spalinám, motorovému oleji a nespáleným zbytkům paliva. Není tedy divu, že je to komponenta, která se někdy pokazí. V takovém případě se dá vyměnit, dodává se jako celek a pro firmy zabývající se repasemi turbodmychadel se jedná o denní chleba. Regulaci má obvykle v pořádku ten, kdo se nebojí šlápnout na pravý pedál a auto trochu prohnat. Proč? Má totiž tendence vlivem sazí zatuhávat a nedojíždí pak do krajní polohy. Řídící jednotka to pozná, protože úhlu naklopení lopatek neodpovídá tlak za turbem. Proto přepne pro jistotu vůz do nouzového režimu. Obecně je jakýkoliv problém s regulací turba zásadní hrozbou, protože regulace slouží i k tomu, aby se turbodmychadlo „nepřetočilo“, tedy aby nebyly překročeny maximální otáčky, na které je stavěné.
Zdroj médií: Jakub Mokříš, VUT.