PRÁCE 🧰

Oblíbený omyl o turbodmychadlech

17. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (5) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Základní info k turbu

Existuje jeden poměrně zažitý omyl ohledně turbodmychadel. Spousta řidičů si myslí, že se natáčejí lopatky turbínového nebo sacího kola. Není to tak.

Systém natáčení lopatek turba

S vývojem turbodmychadel přišel i termín „variabilní geometrie“. Začal se používat v 90. letech a kolem přelomu tisíciletí, kdy frčela zejména u nás naftová auta vybavená přeplňováním. Spousta řidičů se domnívá, že to funguje podobně, jako je to třeba u vrtulí letadel – natáčí se samotné listy turbínového kola. To bohužel není úplně správně. Naopak, listy samotné jsou napevno a ve svém uchycení se nepohybují ani nijak nenaklápějí.

Natáčejí se přívodu výfukových plynů

Variabilní geometrie (zkráceně se jí říká někdy VNT – Variable Nozzle Turbocharger) je označení pro regulovatelný přívod plynů na turbínové kolo. A ten má právě podobu malých lopatek, které se natáčejí a tím řídí objem i rychlost výfukových plynů. Tato funkce nahrazuje blow-off ventil, který je velmi jednoduchý, ale má v podstatě jen dvě polohy (otevřeno a zavřeno). Naproti tomu plynule stavitelné lopatky umožňují jednak turbo dříve roztočit, a pak také „změkčit“ náběh kroutícího momentu, takže výkonový nárůst je plynulejší a lineárnější.

Technologie natáčecích lopatek se využívá především u motorů dieselových. Mají totiž menší teplotu spalin, lopatky samotné jsou vcelku malé a teplo je ohrožuje. Nicméně v posledních letech se můžeme s tímto systémem setkat i u zážehových motorů, samozřejmě upravených pro vyšší teploty.

Systém natáčení lopatek turbodmychadla

Jak funguje naklápění lopatek turbodmychadla?

Funguje to jednoduše. Po obvodu turbínového kola je segment s klapkami. Ten omezuje průtočný průřez, kterým proudí výfukové plyny. Naklápění lopatek je možné řídit pneumaticky nebo elektronicky. Nastavení lopatek provádí obvykle kroužek, který se posunuje.

Systém natáčení lopatek turbodmychadla

Celý mechanismus se nachází v poměrně nehostinném prostředí, srovnatelném třeba s podmínkami panujícími na Venuši. Je vystaven teplotám hodně přes 500 stupňů, sazím, spalinám, motorovému oleji a nespáleným zbytkům paliva. Není tedy divu, že je to komponenta, která se někdy pokazí. V takovém případě se dá vyměnit, dodává se jako celek a pro firmy zabývající se repasemi turbodmychadel se jedná o denní chleba. Regulaci má obvykle v pořádku ten, kdo se nebojí šlápnout na pravý pedál a auto trochu prohnat. Proč? Má totiž tendence vlivem sazí zatuhávat a nedojíždí pak do krajní polohy. Řídící jednotka to pozná, protože úhlu naklopení lopatek neodpovídá tlak za turbem. Proto přepne pro jistotu vůz do nouzového režimu. Obecně je jakýkoliv problém s regulací turba zásadní hrozbou, protože regulace slouží i k tomu, aby se turbodmychadlo „nepřetočilo“, tedy aby nebyly překročeny maximální otáčky, na které je stavěné.

Zdroj info: turba.cz.
Zdroj médií: Jakub Mokříš, VUT.
Daniel Hrubý, 18. 3. 2024 19:51
Já už nemůžu reagovat na reakce, tak to dám sem. Mluvím o turbu obecně a o tom, že olej, co protéká turbem ho chladí a maže. Našel jsem to s tím, že olej maže lopatky. Mělo tam být maže turbo v každé situaci. Znáte to. Na něco myslíte a proskočí to. Párkrát jsem něco umazal... Tak když to opravím, ostatní platí pořád. Hlavně to, že co se má rozhýbat, tím se musí hýbat a na to je třeba měnit režim, aby se ty lopatky hýbaly. Měnit režimy motoru, protože se úsady uvolní pohybem ( natáčením ). Dejte rezavou tyč do rezavé díry a jenom jí pootočte. Zůstane viset tam, kde jste ji nechali. Uvolní se teprve tehdy, když s ní budete hýbat tam a zpět. Když je to zatuhlý a jedete na max, moc si nepomůžete. Proto to střídání zátěže. Za tamto se omlouvám, ale snad to pochopíte.
Daniel Hrubý, 18. 3. 2024 8:21
Nejlepší způsob, jak tomu poškození předejít, je pořídit si auto turbem bez natáčecích lopatek. :-) A je trochu ironií, že mýtus někdo přebíjí mýtem. Pravidlo č1- používat kvalitní olej se správnou viskozitou a ne sračkoidní Carlson z Tesca. Pravidlo č2- nepřetahovat nájezd oleje a naopak u long life olejů zkrátit klidně nájezd na polovinu. Bordel dělá jemný karbon, co projde filtrem. A ten mýtus s občasným protažením? Olej maže lopatky v každé situaci a kolik otáček má motor při 150 km/h? Tak 4000 u dieslu. A při té rychlosti sice protéká olej rychleji, ale lopatky jsou v jedné poloze. A my potřebujeme, aby se hýbaly. Takže měnit režimy motoru, protože úsady se uvolní pohybem lopatek a čistí si prostor pro pohyb nebo rozsah pohybu. Takže protahovat ano, ale to kvůli egu a občas si dopřát razantní rozjezd SE ZAHŘÁTÝM MOTOREM!!! Ideální je delší kopec a střídat trojku a čtverku. Aniž byste překročili rychlost, dosáhnete téhož. :-) Tím spíš, pokud máte ojetinu bez historie. Pokud něco potřebujete rozhýbat, musíte s tím hýbat. A ne to držet v krajní poloze ve 200 Km/h na dálnici :-)
Milan Šumichrast, 18. 3. 2024 17:15
To snad nemyslíte vážně,lopatky regulace turbodmychadla jsou uloženy na sucho,nejsou nijak mazány. Proto,když to člověk občas neprotáhne a nevyužije celou dráhu regulace,tak to časem zatuhne,neboť se zanáší sazemi z výfukových plynů.
Jakub Mokříš, 18. 3. 2024 17:21
Pardon, ale kudy jsou prosím mazány lopatky regulace? Viděl jste někdy, jak ta regulace vypadá? Tam jsou takové vůle, že by veškerý olej vytekl ven. Děkuji za příspěvek do diskuse, ale nesouhlasím, lopatky nijak mazány nejsou (pakliže nepočítáme mastnotu sazí).
K69, 17. 3. 2024 20:12
S trochou pečlivosti není problém zatuhlou regulaci turba vyčistit i v domácích podmínkách a ušetřit poměrně velké peníze.

Podobné články