🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Dochlazování turba v moderních autech

22. 1. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Základní info k turbu

Aby turbo sloužilo co nejdéle, je třeba ho chladit a také dochlazovat, což už je dnes spíše taková obecná znalost. Novější vozy si turbodmychadlo zvládají dochladit i samy.

Dochlazování turba v moderních autech

Krátce o chlazení turba

Turbo je teplotně jedna z nejnamáhanějších komponent v moderních autech. Olej, který přes turbo prochází a svým tlakem vlastně vystřeďuje jeho osičku, dostává dost zabrat, pokud neproudí správně. Dokud protéká, je vše v pořádku. Problém nastane, když řidič náhle zastaví. Mazivo přestane proudit a roztočené turbodmychadlo do něj začne odevzdávat teplo. Ta troška oleje, která v turbu je, se v řádu několika sekund ohřeje na velmi vysokou teplotu, klidně přes 200 °C, začnou se tvořit malé kousky karbonu a ty pak působí jak brusná pasta, a to nejenom v turbodmychadle.

Proto neustále dokola omílaná poučka o tom, že by se mělo turbo třeba po delší dálniční jízdě dochladit předtím, než řidič vypne motor. Stačí klidně půlminuta, nejkritičtější jsou první jednotky až desítky sekund.

Dochlazení doběhem čerpadla

Bohužel, velká část řidičů a řidiček na nějaké dochlazování dlabe, dost možná proto, že jezdí služebním autem. Aby automobilky předcházely zbytečným škodám, začaly řešit dochlazování tak, že si ho vůz obstará sám. Není to žádný zázrak techniky a využívá se zde především faktu, že mnoho novějších turbodmychadel je chlazených vodou a olej tam plní funkci spíš mazací.

Vodní čerpadlo má nastavenou určitou dobu, po kterou běží i po vypnutí motoru. Tím je zajištěno, že chladivo nepřestává proudit a turbo mu může odevzdávat teplo, které by ho jinak ještě více rozehřálo, protože by nemělo kam unikat.

Poznat, jestli auto má, nebo nemá tento způsob dochlazování, je docela jednoduché. Stačí po jízdě vypnout motor a zvednout kapotu. Uslyšíte buď ticho, nebo jemné ševelení elektrického vodního čerpadla, které po zhruba půlminutě až minutě ustane. Mimochodem, není to výsada drahých vozů vyšších tříd, má to takto udělané třeba i Škoda Rapid 1.2 TSI. Dochlazení se vypne buď po nějakém pevně daném čase, nebo po poklesu teploty vody na výstupu z turba pod nastavenou úroveň.

Dodatečná montáž dochlazování

Někteří kutilové si začali montovat dochlazování sami. Existují nejrůznější kity, které po namontování nechají běžet motor ještě nějaký nastavený čas. Řidič může vytáhnout klíček ze zapalování, odejít a zamknout auto, přičemž motor ještě chvilku poběží, takže k dochlazení dojde. Moderní řídící jednotky něco takového ne vždy zkousnou, často vyhodí chybu imobilizéru, případně nějakou jinou. Proto bychom zvažovali, jestli není lepší nechat auto tak jak je a dochlazovat „uživatelsky“, tedy za přítomnosti řidiče.

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články